pontifex pol dehullu thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Pol DeHullu
Uitgeverij(en) Aspe NV
3
Review date 17 april 2020

Pontifex is de debuutroman van Pol Dehullu, een niet alledaagse auteur. Dertien jaar lang was Dehullu namelijk pastoor in verschillende Vlaamse parochies. Pontifex speelt zich af in de wereld van deze Vlaamse parochies, die hij vanuit zijn achtergrond meer dan goed kent. Levert deze kennis een goede thriller op?

De bisschop sterft aan een hartstilstand tijdens de Heilige Bloedprocessie in Brugge. Zijn lijk is de volgende dag verdwenen uit het mortuarium. Onderzoeksjournalist Eva Storms en student Wolf Garcia proberen de waarheid van deze verdwijning te achterhalen. Priester Gilles Perrier is daarbij hun gids in de kerkelijke wereld. De evangelische waarden lijken plaats te hebben gemaakt voor eerzucht, intriges en machtswellust. Het bisdom krijgt lucht van het onderzoek en zet Perrier zwaar onder druk.

Dehullu weet waarover hij schrijft, dat is duidelijk en dit maakt dat het verhaal van Pontifex geloofwaardig overkomt. Pontifex leidt de lezer langs kerkelijke gebouwen en gebeurtenissen in Vlaanderen. Dit is op zich interessant om te lezen. Voor de lezer is het verhaal echter niet altijd even goed te volgen. Het gaat regelmatig ‘van de hak op de tak’. Soms wisselt het perspectief van het personage middenin een hoofdstuk en ook het onderwerp kan van het een op het andere moment wisselen. De structuur van Pontifex zit dus jammer genoeg niet goed in elkaar, wat verwarrend is voor de lezer. Gedurende het boek krijgt het verhaal wel iets meer vorm en lijkt logischer in elkaar te gaan steken. Als de lezer zijn weg in het boek heeft gevonden, kabbelt het voort richting het einde. Echte spanning komt er nooit en dat is onontbeerlijk voor dit genre.

De op de omslag beloofde spitse humor en pittige dialogen zitten in het verhaal omsloten, echter niet ieder lezer zal zich tot deze humor aangetrokken voelen.

Pontifex laat zien dat kennis van zaken niet altijd garantie is voor een goede thriller. Pontifex is geen meeslepende thriller, echte spanning ontbreekt en de verhaallijn is bij tijd en wijlen warrig. Helaas.

Chris van der Brug

27 april 2024 12:10

0