De omslag afbeelding van het boek Kerr, Philip - Transfermaand
Serie Scott Manson
Auteur(s) Philip Kerr
4
Review date 12 mei 2015

De Schotse schrijver Philip Kerr heeft het aangedurfd een voetbalthriller te schrijven. Een genre waar maar zeer zelden een lezenswaardig boek van volgt. En bij Philip Kerr worden wij vaak wel enthousiast gezien de vele andere pareltjes die hij geschreven heeft. Vol verwachting gingen we er dus maar eens voor zitten. Zou het Kerr wel lukken om een geslaagde thriller te schrijven met voetbal in de hoofdrol? In het interview met ons vertelde hij ons ook nog even dat dit het eerste boek in een reeks is. Dan is het natuurlijk wel zaak dat het eerste deel overtuigend genoeg is.

Scott Manson is assistent-trainer van Londen City. De club heeft met Viktor Sokolnikov een steenrijke eigenaar en met Joao Zarco een flamboyante, maar enorm goede trainer. Als Zarco dood wordt gevonden in de aanloop naar een wedstrijd van de club biedt Sokolnikov de baan van hoofdtrainer aan, mits hij weet te achterhalen wie de moord heeft gepleegd. Sokolnikov is er de man niet naar om de politie een diepgravend onderzoek naar de club te laten doen. En dat ze zich dieper gaan storten op de Oekraïner zelf zit hij al helemaal niet te wachten. Mede doordat Manson zo'n goede band had met Zarco accepteert hij de aanbieding. Manson zelf heeft ook niet bepaald vertrouwen in de politie. Hij is namelijk ooit veroordeeld voor iets waarvan hij zelf beweerd dat hij het niet heeft gedaan.

Wat Manson al wist is dat Zarco met zijn manier van coaching en zijn houding in het algemeen weerstand oproept. Er zijn genoeg mensen waar Zarco in het verleden aanvaringen mee heeft gehad. Genoeg kandidaten dus die zijn bloed wel kunnen drinken, maar of ze ook tot moord in staat zijn is een vraag die Manson zal moeten zien op te lossen.

Met Transfermaand laat Kerr zich van een hele andere kant zien. Zelden heeft voetbal zo'n prominente plek gehad in een thriller. Het is een leemte die Kerr dus graag wil invullen. Of zoals hij het zelf al in het interview met De Thriller zei: "In de VS heb je geweldige boeken over American Football, maar over voetbal zijn die er niet. Terwijl voetbal spannend is, vanuit thrillerperspectief zeker: het zit vol criminaliteit, Russische miljardairs, veel zwart geld, omkoping, FIFA corruptie. Er is genoeg stof om over te schrijven. Het werd tijd voor een degelijk boek over voetbal. Al die autobiografieën van ex-spelers en ex-managers: die zijn saai en onleesbaar. Ik wilde daar verandering in brengen."

Saai is Transfermaand inderdaad niet. Kerr heeft zich of enorm ingeleefd in het leven van een topvoetballer of is enorm verwant aan de sport. Transfermaand zit namelijk vol herkenning voor de voetballiefhebber. Vergelijkingen uit het verleden, historische prestaties, oud-voetballers het komt allemaal voorbij. Het maakt dit boek heerlijk leesbaar. Dat hierdoor het verhaal zelf niet heel bijzonder is zal de liefhebber een zorg zijn. Kerr weet namelijk toch nog de nodige plottwisten te verweven in dit boek.

Kerr heeft een zeer verdienstelijk eerste deel geschreven in de Manson-reeks. Het maakt je benieuwd naar de volgende delen. Als hij het voor elkaar weet te krijgen ook in het vervolg zo vermakelijk te schrijven dan heeft hij zeker een goede formule te pakken. Dan krijgt de voetbalwereld ook eindelijk zijn volwassen thrillers. En kunnen de jongetjes die vroeger de Snelle Jelle-reeks gelezen hebben zich nu vermaken met een volwassen vervolg.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

26 april 2024 5:15

0