De omslag afbeelding van het boek De Cock en de schaduw van de levende dood
Serie Baantjer
Auteur(s) Peter Römer
Uitgeverij(en) Fontein
4
Review date 21 september 2020

Zoals zo vaak komen meldingen op de meest ongelegen tijdstippen op de Warmoesstraat binnen. Zo ook wanneer De Cock, Vledder en hun collega's afscheid nemen van Lotty, hun zeer gewaardeerde stagiaire. De taart is nog niet op wanneer De Cock weggeroepen wordt naar een dode vrouw die onder verdachte omstandigheden uit een hotelraam is gevallen. Lotty gaat ook op haar laatste stagedag gewoon nog mee met de mannen naar de melding

Eenmaal aangekomen bij de plaats delict is er veel publiek dat nogal opdringerig en onrustig is. Als de straat afgezet wordt om het lastige publiek op afstand te houden en de ambulance door te laten krijgt De Cock een tweede misdrijf gemeld. Tot zijn ontzetting gaat het om Lotty, die is neergestoken door een onbekende omstander..

De Cock en Vledder krijgen te maken met geweld tegen hulpverleners, hun eigen collega wordt neergestoken bij het plaats delict. De impact van dit soort gebeurtenissen is niet alleen voor familie en naasten van het slachtoffer enorm, maar ook voor de collega's. Peter Römer weet dit actuele onderwerp en de gevolgen hiervan treffend neer te zetten. Hij doet dit wel zonder dat dit het hele verhaal overheerst.

Inmiddels is de serie met rechercheur De Cock in deel 87 beland (lees hier onze eerdere recensies). En ook deel 87 in de Baantjer-reeks, De Cock en de schaduw van de dood, is weer genieten; van een burenruzie, familie intriges tot een echte crime passionele. Er komt weer een hoop voorbij, dit wordt ondersteund door goed geschreven dialogen, een plot dat zich op de laatste pagina's ontvouwt en de oude en vertrouwde personages. Het zijn allemaal typische Baantjer ingrediënten en dit alles zorgt voor een boeiend en actueel verhaal. Het maakt van deel 87 (nog maar 13 tot de 100 dus!) wederom een echte weglezer die de fans zeker zal kunnen bekoren!

24 april 2024 16:13

0