de cock en de ongehoorde moord baantjer recensie thrillzone thriller.jpg
Serie Baantjer
Auteur(s) Peter Römer
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 31 maart 2023

Appie Baantjer baseerde zijn personage Jurre de Cock op twee collega's. Rechercheur Den Haan zat in het verzet waar hij de bijnaam 'Le Coq' (Frans voor ‘De Haan’) kreeg. De andere collega stelde zich altijd voor als 'Hock met cee-kaa'. In 1963 verscheen het eerste Baantjer-boek met De Cock als hoofdpersoon. Nadat Appie Baantjer in 2010 overleed nam Peter Römer de boekenreeks vanaf deel 76 succesvol over. Römer begon zijn carrière als acteur voor toneel en televisie. Daarnaast werkte hij jarenlang als televisieproducent, scenarioschrijver en regisseur.

In De Cock en de ongehoorde moord, het 92e deel van de Baantjer-reeks, wordt rechercheur De Cock gevraagd om aan te schuiven bij een podcast waarin een van zijn onopgeloste zaken wordt besproken. Het gaat om de moord op een jonge prostituee die door een gebrek aan bewijs al snel werd gesloten. De bevlogen podcastmaker Julius de Vree heeft een hernieuwde interesse in de cold case en probeert alsnog de puzzelstukjes in elkaar te passen. Aan zijn zoektocht komt echter snel een einde wanneer hij bruut wordt vermoord in zijn eigen studio. De Cock is ervan overtuigd dat het onderzoek naar de moord op Julius ook naar de oplossing van de moord op de jonge prostituee zal leiden. De Amsterdamse rechercheur heropent de zaak en is deze keer vastbesloten om deze smet op zijn carrière voor eens en altijd weg te poetsen.

Met zijn jarenlange ervaring, scherpe geest en het vermogen om mensen hun vertrouwen te winnen heeft Jurre de Cock al heel wat zaken weten op te lossen. Echter vormt de moord op de jonge prostituee genaamd ‘Drentse Annie’ helaas een uitzondering. Dat de ouderwetse speurder door een podcast over cold cases met zijn neus op de feiten wordt gedrukt bevalt hem allerminst. Maar de dood van Julius geeft hem nieuw perspectief. Kwam de jonge podcastmaker te dicht bij de oplossing van de zaak?

Met die vraag in het achterhoofd gaat De Cock (opnieuw) op onderzoek uit. Dit brengt hem bij de omhoog gewaaide advocaat van Julius, een vriend en ex-zakenpartner die hem naar het leven stond en de pooier van Drentse Annie. De gesprekken met deze verdachten resulteren in een aantal opzienbarende onthullingen over de levens van Julius en Drentse Annie. Gelukkig kan De Cock tussen de bedrijven door altijd rekenen op een borreltje bij zijn stamkroeg Smalle Lowietje om zijn gedachten op een rijtje te zetten.

De Cock en de ongehoorde moord staat bol van de vermakelijke passages. De dialogen zijn messcherp, de vaart zit er goed in en de lezer blijft tot het eind in ongewis. De Cock en de ongehoorde moord telt slechts 142 pagina’s, maar dat het boek zo makkelijk en snel wegleest is vooral te danken aan de prettige schrijfstijl van Peter Römer.

Het is wederom genieten geblazen met recherchetrio Jurre de Cock, Dick Vledder en Appie Keizer, aangevuld met Lotty die na haar stage een plekje heeft verworven binnen het team. Ze is een welkome, vrouwelijke toevoeging aan de reeks en zorgt voor een frisse wind. De personages voelen vertrouwd aan en in hun interacties met elkaar is te zien dat ze elkaar al jarenlang kennen. Voor fans zal ook De Cock en de ongehoorde moord weer voelen als thuiskomen, maar elk deel staat dusdanig los van elkaar dat het voor nieuwe lezers geen probleem is om op ieder moment in te stappen.

De ontknoping is verrassend en op bekende wijze neemt De Cock aan het eind zijn vrouw en daarmee ook de lezer mee in hoe hij de zaak heeft weten op te lossen. Peter Römer bewijst met De ongehoorde moord dat de Baantjer-reeks na 92 delen nog altijd springlevend is. De Baantjer-boeken zijn een begrip in Nederland en als Römer deze kwaliteit blijft leveren zal dat voor altijd zo blijven.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.