De omslag afbeelding van het boek Jacobs, Peter - Heldhaftige missies in W02
Auteur(s) Peter Jacobs
4
Review date 6 mei 2016
De Tweede Wereldoorlog blijft geschiedkundigen interesseren. Waarom zijn bepaalde keuzes gemaakt, en wat hebben die keuzes bepaald? Peter Jacobs is geen geschiedkundige, maar eerder een ervaringsdeskundig. Hij kwam in 1977 bij de Royal Air Force als navigator op de F4 Phantom en Tornado straaljagers. Daarna vervulde hij verschillende staffuncties. Na zijn actieve carriere wierp hij zich op het schrijven van een boek over landgenoten die in de Tweede Wereldoorlog halsbrekende missies uitvoerden, zowel te land, te zee als in de lucht. Het resultaat is Heldhaftige missies in WOII.

WO2 duurde al met al zes jaar. En gedurende die zes jaar zijn er vele commandomissies uitgevoerd. Jacobs beschrijft de meest spraakmakende operaties die Britse militairen uitvoerden. In dit boek komen dertig van deze missies terug. Iedereen heeft weleens gehoord van de ‘Dam Busters’, of het tot zinken brengen van het slagschip de ‘Bismarck’. Natuurlijk komen deze missies terug in het boek van Jacobs. Maar ook veel minder bekende operaties zijn aan het papier toevertrouwd. En ook missies die rampzalig verliepen. Zo was de aanval op het Noord-Franse Dieppe er eentje die honderden militairen het leven kostte; geschiedkundigen discussiëren nog steeds over de nut en noodzaak van deze missie. Maar ook de verschillende operaties met dwergonderzeeboten heeft Jacobs tot in detail beschreven. Het is zomaar een greep uit de tientallen missies in het boek.

Jacobs heeft ervoor gekozen elke operatie in maximaal tien pagina’s weer te geven en liever nog in minder dan dat. Het leest daardoor snel, maar blijft tegelijkertijd wel aan de oppervlakte. Dat kan ook niet anders, wil je dertig operaties in één boek verenigen. Hierdoor komen sommige operaties niet helemaal tot hun recht; er had minstens een boek aan besteed kunnen worden. Voor bijvoorbeeld de operatie om 'Pegasus Bridge' te veroveren op D-Day, geldt dat ook. Niemand minder dan Stephen E. Ambrose, bekend van Band of Brothers, schreef hier een memorabel boek over. Ondanks dat de beschrijvingen dus redelijk oppervlakkig blijven, is het boek wel degelijk enorm interessant voor de liefhebbers. Het leest bij tijd en wijlen als een spannend jongensboek en daar zijn dit type missies natuurlijk ook wel naar. Wie bedenkt het bijvoorbeeld om in een kano een zwaar verdedigd kanaal op te varen om wat schepen op te blazen? Het kan niet anders dan dat dit interessante leesmaterie oplevert en dat is ook zo. Jacobs beschrijft de belangrijkste uitgangspunten voor de missie, de hoofdrolspelers, het verloop en ook de onderscheidingen die zijn uitgereikt naar aanleiding van de operatie. Het middenstuk bestaat uit foto’s.

Heldhaftige missies in WO2 is een vlot geschreven boek met de meest aansprekende commando-operaties aan Britse zijde in deze oorlog, dat leest als een spannend jongensboek en daardoor interessant is voor de liefhebbers.

9 mei 2024 0:21

0