de exenkring paul jacobs thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Paul Jacobs
Uitgeverij(en) Houtekiet
3
Review date 25 juni 2020

In De Exenkring laat een onbekende saboteur de opname van filmmaker Frederik de Ridder over de omstreden Vlaamse schrijver Henri Darren in het honderd lopen. Een week later worden enkele macho parlementsleden op een receptie voor schut gezet. De acties worden opgeëist door een groep feministen: De Exenkring. Hoofdpersoon Thomas Breens maakt de wraakoefeningen vanaf een afstand mee, totdat er bij een televisiedebat de eerste dode valt. Als een groep militante mannen in de tegenaanval gaat en zijn vriendin Kristien betrokken raakt moet Thomas wel actie ondernemen. Het lijkt er op dat Thomas een persoonlijk doelwit wordt.

Paul Jacobs heeft het elfde deel in de serie rond voormalig televisiemaker Thomas Breens opgehangen aan een actueel onderwerp, namelijk de #MeToo discussie. In het begin lijkt het verhaal zich vooral te richten op een groep vrouwen die opstaat tegen het ‘mannenkwaad’. Later komt ook een tegenhanger vanuit een groep mannen naar voren met het omgekeerde doel. Het verhaal kent gebeurtenissen die zich ook in werkelijkheid af kunnen spelen. De hoofdmoot ziet echter op een organisatie die de macht van Thomas en van de lezer soms te boven gaat.

Paul Jacobs weet in De Exenkring met regelmaat spannende en intrigerende passages te verwoorden. Waar voorspelbaarheid dreigt, weet hij het toch een twist mee te geven om de lezer op het verkeerde been te zetten. Jammer genoeg lukt dit niet altijd. Er gebeurt veel in het verhaal, en een groot deel is te voorspelbaar en voor de lezer al snel in te vullen. Door het verhaal in een actueel onderwerp te plaatsen doet Jacobs een poging om het verhaal sprekend te kunnen maken. Dit lukt maar ten dele, de gekozen lijn komt niet altijd geloofwaardig over. Zo komt de “mannenclub” die in het boek uit de doeken wordt gedaan en hoe Thomas bij hen verzeild raakt, minder realistisch over. Toch is het een leuk boek om te lezen, met een goede basis en een prettige schrijfstijl.

Voor de liefhebber van de Thomas Breens serie is De Exenkring zeker een aanrader. Jacobs weet deze roman namelijk wel in lijn met de voorgaande delen te schrijven.

Jacobs was radioproducer bij de VRT en inmiddels fulltime schrijver. Hij heeft inmiddels elf misdaadromans gepubliceerd, vier verhalenbundels en een autobiografie.

Chris van der Brug

27 maart 2024 6:30

0

Paul Jacobs (lees onze andere recensies hier) heeft het elfde deel in de serie rond voormalig televisiemaker Thomas Breens opgehangen aan een actueel onderwerp, namelijk de #MeToo discussie. In het begin lijkt het verhaal zich vooral te richten op een groep vrouwen die opstaat tegen het ‘mannenkwaad’. Later komt ook een tegenhanger vanuit een groep mannen naar voren met het omgekeerde doel. Het verhaal kent gebeurtenissen die zich ook in werkelijkheid af kunnen spelen. De hoofdmoot ziet echter op een organisatie die de macht van Thomas en van de lezer soms te boven gaat.