oktober koning pamela sharon thriller recensie thrillzone.jpg
Review date 29 januari 2023

Tien miljoen euro, vier spelers, één winnaar. Wie wordt de nieuwe Oktober Koning(in)?

Mara is een alleenstaande moeder die een beter leven wil voor haar kinderen.

Dex hoopt op meer stabiliteit na een leven vol seks, drugs, alcohol en feesten.

Julia zit met geldproblemen nadat haar man zijn fortuin heeft opgemaakt.

Vincent wil ontsnappen uit de sleur van zijn leven.

Alle vier ontvangen ze een uitnodiging voor De Oktober Koning, een mysterieus spel waarbij de winnaar kans maakt op tien miljoen euro. Alleen worden de opdrachten steeds vreemder. Is een mensenleven tien miljoen euro waard?

In 2019 debuteerde Pamela Sharon met De geur van groen waarmee ze een plekje op de tiplijst van de Jonge Jury 2019 verdiende. Sharon is naast Nederlands jeugdschrijfster ook leerkracht en leesspecialist in het basisonderwijs. Samen met collega's YA auteurs Chinouk Thijssen, Astrid Boonstoppel en Laura Diane maakt zij de podcast 'I Write Better Than I talk.' Oktober Koning is haar thrillerdebuut.

Het plot van de Oktober Koning doet sterk denken aan de razend populaire Netflix-serie Squid Game. Er zijn bovendien al tal van series, films en boeken met een soortgelijk concept gemaakt. Aan Pamela Sharon dus de uitdaging om er haar eigen draai aan te geven.

Dit lukt op zekere momenten vrij aardig. Allereerst heb je de vier kandidaten die uitgekozen worden om deel te nemen aan De Oktober Koning. Er worden opvallend veel passages toegevoegd waarin we meer zien van hun dagelijks leven. Dit komt omdat er steeds een bepaalde tijd zit tussen de verschillende speelrondes van De Oktober Koning. Mara, Dex, Julia en Vincent worden op deze manier steeds verder ingekleurd.

Sharon heeft een prettige en toegankelijke schrijfstijl waardoor je makkelijk door de pagina’s heen vliegt. De hoofdstukken worden verdeeld over de vier spelers die deelnemen aan De Oktober Koning met daarbij als leuk detail dat boven elk hoofdstuk een ruit, hart, klaver of schoppen staat en elk symbool vervolgens correspondeert met een ander personage.

Ook zijn er hoofdstukken vanuit de geslepen spelleider geschreven. Deze kwade genius is de baas achter De Oktober Koning. De hoofdstukken waarin we meer te weten komen over dit personage worden aangeduid met het symbool van de joker en vormen een van de betere gedeeltes van het boek. Naast dat de joker-passages mysterieus en onheilspellend zijn, geven ze ook een diepere laag aan het verhaal.

De hoofdpersonages hebben allemaal zo hun eigen persoonlijke redenen om mee te doen aan het spel. Hun motivaties zijn helder en realistisch, maar hadden wel meer uitgediept mogen worden in de loop van het verhaal. Je voelt bij vlagen niet dat de deelnemers veel te verliezen hebben en dat de inzet hoog is. De verwachte concurrentiestrijd komt beperkt tot ontbranding.

Je hoopt op bloederige, levensgevaarlijke uitdagingen die de vier kandidaten op de proef stellen, maar Sharon laat kansen liggen in de uitwerking van de opdrachten. Daarnaast zit er soms zoveel tijd tussen de de verschillende speelrondes dat dit ten koste gaat van de snelheid en spanningsboog. Op een gegeven moment krijg je het gevoel dat Sharon de opdrachten steeds vaker links laat liggen en dat ze veel meer daarbuiten zoekt naar manieren om het verhaal spannend te houden. De verhaallijnen die ze vervolgens opzet hangen wel samen met De Oktober Koning en de geslepen mastermind die aan de touwtjes trekt, maar de link met de opdrachten ontbreekt in veel gevallen.

Ondanks de kritische noten verdient de auteur ook lof. Het psychologisch aspect van de thriller komt goed naar voren evenals de centrale vraag hoe ver je zou gaan voor 10 miljoen euro. Naarmate het verhaal vordert puzzelt ze de relatie tussen de spelers en de joker fantastisch in elkaar en als kers op de taart rondt ze af met een bloedstollend, filmisch geschreven einde.

Oktober Koning is een interessant en meeslepend concept dat op sommige momenten in de uitvoering net wat beter had gekund. Pamela Sharon laat met haar thrillerdebuut zien dat ze over het talent en de creativiteit beschikt om een boeiend verhaal te creëren.

Waar haar personages vechten voor de miljoenen, wordt Sharon op dit moment geconfronteerd met een heel ander soort gevecht. De auteur kreeg in de zomer van 2022 de diagnose borstkanker en sindsdien levert ze elke dag een strijd. Namens team ThrillZone wensen we haar sterkte toe in deze moeilijke tijd. Hopelijk wordt ze snel weer beter, want we kijken uit naar wat deze opkomend auteur nog meer voor haar lezers in petto heeft.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.