iselin was bijna thuis orjan karlsson thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Jakob Weber
Auteur(s) Ørjan Karlsson
Uitgeverij(en) Uitgeverij Marmer
4
Review date 15 juli 2023

Iselin was bijna thuis is deel één van de Jakob Weber-serie van Ørjan Karlsson. Karlsson is socioloog, was officier in het leger en nam deel aan overzeese missies. Na gewerkt te hebben voor defensie is hij nu manager bij het Noorse directoraat voor civiele bescherming. Inmiddels heeft Karlsson zo’n twintig misdaadromans en sciencefictionboeken op zijn naam. Voor wat betreft Iselin was bijna thuis geldt dat hij direct indruk maakt. Het is een origineel verhaal, bol van de spanning en plottwists. Dit belooft veel goeds voor de komende delen!

Jakob Weber is een rechercheur in Bodø, een grote Noorse stad net boven de poolcirkel. Weber werkt samen met Noora, een jonge rechercheur die haar baan bij de Kripos in Oslo heeft opgegeven om in het afgelegen Bodø te komen werken.

De 19-jarige Iselin Hanssen verdwijnt tijdens een hardlooptraining in een populair wandelgebied. De politie vermoedt in eerste instantie dat ze uit eigen beweging is vertrokken. Toch zijn er vermoedens dat er sprake kan zijn van een misdrijf, zeker wanneer haar T-shirt onder het bloed wordt gevonden bij het pad waar ze is verdwenen. De verdenking valt al snel op haar vriend, de zoon van één van de rijkste mannen van Bodø. Voor inspecteur Jakob Weber lijkt het een duidelijke zaak, totdat er nog een jonge vrouw verdwijnt.

Ørjan Karlsson weet in Iselin was bijna thuis de spanning ijzingwekkend goed vast te houden en weet precies hoe hij onder de huid van de lezer moet kruipen. Vanaf het begin lijkt het alsof je in een later deel van de serie stapt, dit is hier echter totaal niet storend. Sterker nog, het pakt zeer goed uit en zorgt ervoor dat de lezer geboeid blijft. Het verhaal krijgt een diepere lading doordat de voorgeschiedenis van de hoofdpersonages Noora en Jakob goed wordt uitgewerkt. Vooral de reden waarom Noora in Bodø is komen werken en hoe het verleden haar ook daar achtervolgt is ijzersterk neergezet.

De ontwikkelingen bij het oplossen van de zaak volgen elkaar snel op. Dit zorgt er soms voor dat er snel over bepaalde dingen wordt heengestapt en de lezer direct bij de conclusie komt bij een verdachte.

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven beleeft. Naast Noora en Jakob volg je het verhaal ook vanuit de dader en Peder, een local uit de plaats van het tweede misdrijf. Hierdoor krijg je als lezer een mooi volledig beeld en komt het verhaal ook echt huiveringwekkend over. Dit verhaal past zo in een duistere Scandinavische tv-serie en dat is zeker een compliment. Na afloop kan er maar één conclusie worden getrokken; wat een briljant plot heeft Karlsson neergezet!

Chris van der Brug