De omslag afbeelding van het boek Hoekstra, Olga - Nevel
Auteur(s) Olga Hoekstra
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 2 augustus 2015
Als het lichaam van een jonge prostituee wordt gevonden wordt rechercheur Thomas DeLohr, ondanks zijn schorsing, opgeroepen om naar de plaats delict te gaan. Het dode meisje heeft een brandwond in haar nek wat Thomas al snel op het spoor zet van een mogelijk verdachte. Maar is het wel zo makkelijk als het lijkt? De moord brengt hem ook weer op het pad van Fleur Benedictus. En hoewel de gevoelens tussen hun weer oplaaien, lijkt een relatie om allerlei redenen volstrekt onmogelijk. Thomas bijt zich vast in de moordzaak en moet zich ondertussen staande houden naast de gruwelijke beelden in zijn hoofd, de problemen op zijn werk en zijn ongebruikelijke thuissituatie. Ook Fleur gaat gebukt onder de verschrikkingen die haar zus zijn overkomen en dat leidt onvermijdelijk tot onenigheid met haar vader. Zij kan de moord op de jonge prostituee niet uit haar hoofd zetten en gaat zelf op onderzoek. Dat blijkt niet zonder gevaar te zijn.

Olga Hoekstra publiceerde haar eerste thriller ‘Dodenweg’ in 2013. Dat boek werd goed ontvangen: ze won de Coffee Company Book Award, werd genomineerd voor de debuutprijs van Hebban/Crimezone en kwam in de top tien terecht van beste Vrouwenthriller 2013 op Vrouwentrillers.nl. Het vervolg hierop, ‘Nevel’, is in mei dit jaar verschenen. Naast thrillers schrijft Hoekstra ook young/new adult onder het pseudoniem Lis Lucassen. (info: olgahoekstra.blogspot.nl)

Ik kon bijna niet wachten om aan dit boek te beginnen toen ik het binnen kreeg. Een tijdje geleden heb ik ‘Dodenweg’ van deze schrijfster gelezen en daar was ik erg enthousiast over. Ik vond dat zelfs één van de betere boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen. ‘Nevel’ is het tweede deel van deze Saksenburcht-reeks. Kan dit vervolg tenminste net zo goed zijn? Mijn verwachting was hooggespannen.

Het boek begint met een proloog, die meteen de toon van het verhaal zet. Daarna volgen 93 korte hoofdstukken en eindigt het boek met een epiloog, Voor een nerd als ik heel prettig want ik wil altijd eerst het hoofdstuk uitlezen voor ik een boek wegleg. De schrijfstijl is prettig: duidelijk, helder en to-the-point, waardoor het verhaal lekker vaart houd. Je valt als lezer wel meteen met je neus midden in de driehoeksverhouding tussen Thomas, Fleur en Sam, wat misschien verwarrend kan zijn als je ‘Dodenweg’ niet hebt gelezen. Ook voor het snappen van de rest van het verhaal zou ik adviseren om dat boek eerst te lezen.

Hoekstra weet door haar schrijfwijze een sfeer te creëren die de spanning er in houd en zorgt dat ik wil blijven lezen. En hoewel ik het vorige deel een tikkie spannender vond, is mijn hooggespannen verwachting toch volledig waargemaakt. ‘Nevel’ is naar mijn mening een dikke aanrader die iedere thrillerlezer gelezen zou moeten hebben.

7 mei 2024 8:28

0