vanuit het duister nora roberts thriller thrillzone recensie.jpg
Serie De Bron
Auteur(s) Nora Roberts
4
Review date 17 juli 2019

Nora Roberts (1950) is een van de meest gelezen auteurs ter wereld. Ze schreef ruim 225 boeken, waarvan al meer dan 500 miljoen exemplaren verkocht zijn (lees hier onze recensies). Veel daarvan kwamen op de New York Times-bestsellerlijst terecht. Ze heeft een Ierse vader en een Schotse moeder en claimt zelf dat daar haar kunst om verhalen te vertellen vandaan komt. Ze schreef haar eerste boek in 1981 Volbloed vuur. Onder de naam J.D.Robb schreef ze 38 misdaadromans (lees hier onze recensies). Ze schreef zowel losstaande boeken, series als trilogieën. Vanuit het duister is het 2e deel uit “De bron”-trilogie. Dit boek is op zichzelf staand te lezen, het start met een proloog waar in een paar bladzijdes een korte samenvatting van het voorafgaande gegeven wordt.

Er is een Plaag uitgebroken, waardoor een groot deel van de wereldbevolking is overleden. De overlevenden proberen zich in de nieuwe maatschappij staande te houden. Sommigen doen dit door het recht van de sterkste te laten gelden, en slaan aan het roven en moorden. Anderen pogen een veilig bestaan op te bouwen in nederzettingen waar vredig samengeleefd wordt. Magie wordt sterker sinds de Plaag, de bijzondere gaven van veel mensen nemen toe.

In dit boek gaat het om Fallow Swift, een meisje van 13, die is opgegroeid op een boerderij in een nederzetting. Zij blijkt ‘De Ene’, die haar bijzondere gaven in mag zetten om de wereld te redden. In dit boek gaat het om haar training en opleiding, die ze krijgt van een eeuwenoude man, Mallick. Er is in dit boek veel aandacht voor details, zowel in de beschrijving van situaties, de omgeving waar het zich afspeelt als in de dialogen, waardoor het je meesleept in de gecreëerde wereld.

‘ “ Daarmee ben ik net zo goed als u.” “Ik ben nog steeds je meester, en jij mijn leerling.” ‘Laat me dan ontdekken wat er in de wereld gebeurt. Mijn hele leven ben ik al afgeschermd. Eerst op de boerderij en nu hier.” ‘Je bent er nog niet klaar voor.” ‘

Ze ontmoet in het bos allerlei wezens, mensen met en zonder bijzondere gaven, feeën, elfen en magische wezens. Ze krijgt gevechtstraining en wordt onderwezen in allerlei vormen van magie. Na 2 jaar is haar opleiding afgerond en gaat ze terug naar haar familie. Samen met haar ouders start Fallow aan haar opdracht om het Licht te laten overwinnen van het Duister. Dit is geen gemakkelijke opgave, want er wordt gejaagd op mensen met bijzondere gaven en tegenstanders gebruiken kwade magie. In dit boek vindt al een eerste strijd plaats.

‘Ze keek Allegra strak aan en zond toverkracht mee met haar blik. Een keek hoe het golvende haar oploste tot een slordige massa, keek hoe het zich terugtrok zodat een deel van de met littekens overdekte hoofdhuid bloot kwam te liggen, terwijl een van de kristalblauwe ogen begon te hangen en de wang rimpelde. De pure witte vleugels werden zwart en gerafeld. Razend sloeg Allegra om zich heen met bliksem, vlammen en wind. En Fallow zag tranen van vernedering uit de verwoeste ogen stromen.’

In het laatste deel van deze trilogie zullen vast nog veel (magische) gevechten volgen, voor de strijd beslist is. Op de omslag van dit boek zit een sticker waarop vermeld staat “De nieuwe thriller van Nora Roberts”, maar ik vind dit boek ook zeker thuishoren in de categorie fantasy. De opgeroepen sfeer en manier van vertellen doen denken aan De beproeving van Stephen King.

Door de beschrijvende manier van vertellen komen de personages tot leven en wil je weten hoe het verder gaat. Gelukkig neemt de schrijfster daar de tijd voor en worden het 3 boeken! Een hele dikke aanrader, dit fantasy verhaal!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

27 maart 2024 20:22

0