ontwaken nora roberts thrillzone thriller.jpg
Serie Drakenhart
Auteur(s) Nora Roberts
4
Review date 18 november 2021

Nora Roberts (1950) schreef meer dan 225 titels, waarvan meer dan 500 miljoen exemplaren verkocht zijn. Ze is daarmee een van de meest gelezen auteurs ter wereld. Veel van haar boeken kwamen bovenaan de New York Times-bestsellerlijst terecht. Ze claimt dat haar kunst om verhalen te vertellen voorkomt uit haar Ierse en Schotse bloed. Ze woont met haar man in Maryland. In 1981 verscheen haar eerst boek Volbloed vuur. Onder de naam J.D. Robb schreef ze daarnaast misdaadromans, bijvoorbeeld met Eve Dallas in de hoofdrol. Ze schreef zowel losstaande boeken, alsook series en trilogieën. Dit deed ze in diverse genres. Ontwaken is de start van haar nieuwe Drakenhart-serie.

Ontwaken valt in de categorie ‘fantasy’ en is vanaf de start een prachtig boek! Het verhaal start heel aards: Breen Kelly, een Amerikaanse van 26 jaar is single, heeft een baan waar ze niet heel blij van wordt. Daarnaast heeft ze een overheersende moeder en enkel mooie herinneringen aan haar Ierse vader. Op een dag ontdekt ze dat haar vader haar steeds financieel gesteund heeft en ze besluit hem, samen met Marco (haar beste vriend) in Ierland op te zoeken. Breen ontdekt dat haar grootmoeder nog leeft, die haar bijzondere dingen vertelt.

Breen twijfelde er niet aan dat deze vrouw haar grootmoeder was. De gelijkenis was te groot, en het verdriet toen Marg over haar zoon had gesproken was ongetwijfeld echt. Maar dat betekende niet dat haar grootmoeder niet een beetje gek was. “Heb je het nu serieus over een multiversum? Daar lees je over in stripboeken.’

In Ontwaken neemt Nora Roberts de lezer vervolgens mee naar een parallelle wereld, die qua sfeer doet denken aan de aardse toekomstsfeer zoals ze die in De Bron-trilogie schetste. Een wereld waarin goed en kwaad strijden om de macht en waarin de hoofdpersoon een belangrijke rol te vervullen heeft. Breen leert de mensen kennen, ontwaakt figuurlijk gesproken en krijgt in de loop van Ontwaken steeds meer zicht op deze rol. Ze maakt tegelijkertijd kennis met het kwaad.

Boven op het stenen rotseiland, hoog op de kliffen aan de andere kant van de Duistere Zee, stond het fort dat Odrans hebzucht en macht hadden gebouwd. De zwarte muren glommen als glas en met schitterende kristallen ingelegde torens schoten de lucht in.

Breens grootmoeder maakt haar wegwijs in de magie en leert haar talenten inzetten. Keegan traint haar in het zwaardvechten, om haar klaar te maken voor de strijd. Ook een portie romantiek ontbreekt niet in dit boek. Ook in de aardse realiteit ‘ontwaakt’ Breen en ze ontwikkelt  nieuwe talenten. Dit maakt het lastig voor haar om een keus te maken; of ze de uitdaging aan zal gaan, om de rol op zich te nemen die in Talamh van haar gevraagd wordt. Deze dilemma's maken van Breen een aansprekend en realistisch personage, waar je als lezer al snel veel sympathie voor kan opbrengen.

Nora Roberts schrijft zoals alleen een echte verteller dat doet en we van haar ook gewend zijn. Door de uitgebreide sfeerbeelden zie je als lezer de omgeving voor je. Daardoor ontkom je er niet aan meegezogen te worden het verhaal in. De liefde van Roberts voor Ierland is voelbaar in haar schrijfstijl. De melancholie spat soms van de pagina’s. Ook de lezer wordt hierdoor onherroepelijk meegenomen naar deze andere wereld. Zoals Roberts dit weet te verwoorden, is Ontwaken een boek dat je maar moeilijk aan de kant kunt leggen. Dus wees gewaarschuwd als je begint met het boek; je zult wat slaap gaan missen.

Nora Roberts is erin geslaagd een spannend en zeer aansprekende fantasy neer te zetten die gelukkig een vervolg krijgt. Laat je meenemen door het portaal bij de Welkomstboom naar een wereld waar magie gewoon is en het draait om de strijd tussen goed en kwaad.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.