ontvouwen nora roberts thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Drakenhart
Auteur(s) Nora Roberts
3
Review date 30 maart 2023

Nora Roberts (1950) schreef meer dan 225 titels, waarvan meer dan 500 miljoen exemplaren verkocht zijn. Ze is daarmee een van de meest gelezen auteurs ter wereld. Veel van haar boeken kwamen bovenaan de New York Times-bestsellerlijst terecht. Ze claimt dat haar kunst om verhalen te vertellen voorkomt uit haar Ierse en Schotse bloed. Ze woont met haar man in Maryland. In 1981 verscheen haar eerst boek Volbloed vuur. Onder de naam J.D.Robb schreef ze ook vele misdaadromans. Ze schrijft zowel losstaande boeken, series, en trilogieën, in diverse genres.

Ontvouwen is het laatste deel uit de fantasy-trilogie Drakenhart. Het start met een proloog waar summier wordt weergegeven wat er aan vooraf ging. Het is echter aan te raden om Ontwaken (deel 1) en Ontluiken (deel 2) eerst te lezen, om zo van het hele avontuur te genieten.

In Talamh, een parallelle wereld vol magie, lijkt Odran, de vijand en heerser over duistere krachten, verdreven na de strijd en het rijk en zijn inwoners kunnen tot rust komen.

Samen declameerden ze: ‘En allen die dit land bewerken, elke zoon en dochter die het water bezwemmen en allen die de lucht doorkruisen, stuur vanavond en stralend licht. Opdat elke boom straalt vaan onze vreugde, tot de zon opkomt en de nacht voorbij is.’

Breen (een aardse bewoner, die de doorgangspoort naar Talamh vond en kleindochter van Odran) weet echter dat het nog niet voorbij is. Ogenschijnlijk kan ze zich richten op het schrijven van haar boeken in de aardse wereld en genieten van de fijne ontmoetingen en ontwikkelingen in Talamh. Tegelijk maakt ze zich sterk op allerlei manieren en samen met Keegan bereidt ze het land voor op een strijd die voorgoed een einde moet maken aan Odrans pogingen het rijk binnen te vallen. Door haar afkomst, is zij een belangrijke schakel in deze strijd. Haar keuzes en gedrag zullen doorslaggevend kunnen zijn…

‘Dat heb ik ook in me, en ik zal dit zo koudbloedig mogelijk zeggen: ik zal vechten om te leven, oma. Ik zal mijn gelofte niet verbreken, maar ik zal vechten tot dat moment, als het komt.’

De schrijfstijl van Roberts is ook in dit boek zeer herkenbaar: met oog voor detail schept ze de natuur en de wereld in Talamh, zo, dat de lezer erin mee genomen wordt. De magie en het rijk worden op deze manier al snel vertrouwd voor de lezer, die graag in deze virtuele wereld zal willen vertoeven. De hoofdpersonen komen tot leven, door de aandacht voor hun wel en wee, van romantische ontwikkelingen, tot geboortes en persoonlijke intriges.

Een tegenvaller in dit laatste deel van het drieluik is de ‘eindstrijd’ waar steeds naartoe gewerkt wordt. Er komen zeker spannende passages in het boek langs, enigszins vergelijkbaar met die we in de eerdere delen tegenkwamen. Het boek loopt echter zonder al te veel verrassende wendingen af zoals te verwachten valt en dat is jammer.

Kortom: genieten voor de lezers die geen genoeg krijgen van de magische wereld Talamh en zijn bewoners en een tegenvaller voor hen die vooral zoeken naar spanning.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.