nachtwerk nora roberts thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Nora Roberts
4
Review date 4 oktober 2022

Nora Roberts (1950) is een veelzijdig en veelgelezen auteur. Ze verkocht meer dan 500 miljoen exemplaren van meer dan 230 titels die ze schreef. Veel van haar boeken kwamen op de New York Times-bestsellerlijst terecht. Ze heeft Iers en Schots bloed en claimt zelf dat haar kunst om verhalen te vertellen daar vandaan komt. Tegenwoordig woont ze in Maryland. Haar eerste boek verscheen in 1981: Volbloed vuur. Onder de naam J.D. Robb schreef ze vele misdaadromans. Ze schreef zowel losstaande boeken, series als trilogieën, in diverse genres: fantasy, thrillers en romantische verhalen.

Met Nachtwerk biedt Nora Roberts weer een uitgebreide thriller, een verhaal met diepgang van 473 bladzijdes, dat geen moment verveelt. Uitgebreide beschrijvingen van personages en situaties maken dit tot een heerlijk leesbaar boek. De levensgeschiedenis van Harry wordt gevolgd vanaf zijn negende jaar. Met een ernstig zieke moeder draagt Harry zijn steentje bij aan het huishouden door uit stelen te gaan. Na haar overlijden vertrekt hij en houdt enkel nog contact met zijn tante.

Hij begon te houden van het zuiden van Amerika, vanwege de sfeer, de keuken, het dialect, het trage ontspannen tempo op de vele zijwegen. Oudejaarsavond bracht hij door in Mobiele, waar hij de aftelling op Times Square in New York op de tv in zijn motelkamer volgde terwijl hij een koude pizza at. Op nieuwjaarsdag stak hij de grens naar Mississippi over en aan de Golf van Mexico bleef hij een hele poos op het strand zitten.

Hij voorziet in zijn levensonderhoud door ’s nachts te werken: in te breken, zonder sporen achter te laten. Dit brengt met zich mee, dat hij niet te lang op een plek kan blijven en hij wisselt regelmatig van identiteit. Daarnaast bouwt hij een ‘gewoon’ leven op, als student. Met Miranda die door zijn pantser heen breekt krijgt hij een relatie. Juist als het geluk met hem lijkt, duikt LaPorte weer op, een man uit de misdaadwereld, die hem volgt en weer een nieuwe opdracht voor hem heeft.

‘Je bent wie je bent. Jij gaat naar Baltimore en je doet wat je moet doen, net als de vorige keer. En je neemt het bronzen beeld mee terug.’
Als Harry weigert, wordt duidelijk hoe meedogenloos LaPorte is. ‘Hoe gaat het met je tante?’ LaPorte vouwde zijn handen en leunde weer terug. ‘De laatste van je familie die nog in leven is, he?’

Noodgedwongen doet Harry doet wat gevraagd wordt en duikt weer onder, daarbij Miranda uit veiligheid loslatend. Hij neemt zich voor om zich vrij te maken van zijn verleden, maar gaat dat hem lukken?

Hij kreeg de deur open, deed hem achter zich dicht. En wachtte af of hij ook maar iets hoorde. Wachtte tot zijn ogen aan het donker waren gewend.
Hier was het donkerder, vond hij, en er waren meer treden die kraakten in die verdraaide trap. Toch was de kans nihil dat de beveiliging op de begane grond hem zou horen, en zeker niet door een stalen deur heen.

Er is in Nachtwerk veel aandacht en ruimte voor de emoties van de hoofdpersonen, waardoor je als lezer van hen gaat houden. Roberts zorgt er zo voor dat je als lezer sympathie opbrengt voor de misdadige Harry en begrip opbrengt voor zijn acties. De auteur weet de dreiging goed weer te geven van de achtervolgende LaPorte, waardoor de onderhuidse spanning zich stadig opbouwt.
Het is echter niet alleen maar misdaad wat dit boek de lezer biedt. Ook de liefde komt om de hoek kijken door diverse zich ontwikkelende romances tussen hoofdpersonen. Daardoor is het boek voor meerdere genreliefhebbers geschikt; thrillerlezers, maar ook lezers die houden van een gezonde dosis romantiek. Maar, wees gewaarschuwd: naar het einde toe wordt de sfeer grimmiger en is stoppen met lezen geen optie meer…

Spanning, romantiek en psychologische diepgang wisselen elkaar in Nachtwerk voortdurend af. Een dik boek, wat nog gerust veel dikker had mogen zijn.. Roberts levert wederom een aanrader af, zoals we van haar gewend zijn!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.