identiteit nora roberts thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Nora Roberts
4
Review date 21 juli 2023

Nora Roberts (1950) schreef meer dan 230 titels, waarvan meer dan 500 miljoen exemplaren verkocht zijn. Ze is daarmee een van de meest gelezen auteurs ter wereld. Veel van haar boeken kwamen bovenaan de New York Times-bestsellerlijst terecht. Ze zegt dat haar kunst om verhalen te vertellen voorkomt uit haar Ierse en Schotse bloed. Met haar man woont ze in Maryland. Haar eerste boek, Volbloed vuur, verscheen al in 1981. Onder de naam J.D.Robb schreef ze ook vele misdaadromans. Ze schrijft losstaande boeken, series en trilogieën, in diverse genres. Identiteit is een losstaande spannende en romantische thriller.

Morgan Albright is een jonge vrouw die hard werkt om haar dromen te verwezenlijken. Na een gezellige avond thuis met vrienden stort haar wereld in. Gavin, een oplichter, blijkt een van deze vrienden te zijn. Hij is een seriemoordenaar die contact met jonge vrouwen opbouwt, hun digitale identiteit  afneemt en hun bezit. Eigenlijk was Morgan zijn doelwit. Hij heeft dit keer echter haar vriendin vermoord. Maar hij blijft Morgan achtervolgen…

Morgan vindt een vluchthaven bij haar moeder en oma, kan er rouwen om haar vriendin en bouwt zo een nieuw leven op. Aan de ene kant vindt ze hier haar rust en leert nieuwe mensen kennen. Dit wordt door Roberts boeiend beschreven. Er is veel aandacht voor de psyche van de hoofdpersonen in het verhaal, dat brengt hen dichterbij de lezer. Mensen worden zo beschreven, dat je al snel vertrouwd met ze raakt en met ze mee gaat leven. Morgan vindt een fijne baan in de bar van een familiebedrijf, een resort, en ook de romantiek komt om de hoek kijken.

“De twee generaties samen leverden een mooi plaatje op, dacht Morgan. De opa met zijn verweerde gezicht en sluike tingrijze haar en de kleinzoon met zijn warrige bruine haar en gladde gezicht waar nog geen rimpels op te zien waren. Toch zag je meteen dat ze van elkaar waren, opa gekleed in een sweatshirt en kleinzoon in een hoody terwijl ze onder het genot van een biertje een geanimeerd gesprek voerden.”

Tegelijk speelt in Identiteit de dreiging van Gavin een grote rol. Af en toe wordt er een hoofdstuk vanuit hem geschreven. Als een zaak uitkomt waarbij hij de dader was, wordt dit met Morgan gedeeld vanuit de rechercheurs die op deze zaak zijn gezet. Hij komt na een omtrekkende beweging steeds dichterbij…

“Hij maakte zichzelf een compliment dat hij zich niet had ontdaan van de goedkope sieraden die hij uit Morgans lade had gestolen. Die stukken achterlaten bij de vrouwen die hij had afgemaakt was briljant, al zei hij het zelf. En dat zei hij inderdaad. Wat zou ze denken als ze te horen kreeg dat een lijk haar goedkope pruilerige armband droeg? Hij beeldde zich in dat ze zich hysterisch huilend opkrulde tot een balletje, smekend om iemand die haar kon beschermen.

Hij beloofde zichzelf dat hij dat met eigen ogen zou aanschouwen. En daarmee zou dat vervloekte evenwicht eindelijk zijn hersteld voordat hij haar vermoordde.”

Voor de lezer betekent dit aan de ene kant genieten van een romantisch verhaal. Iets wat fijn verteld wordt in de Nora Roberts zo eigen, verhalende schrijfstijl. Dit betekent uitgebreide beschrijvingen van de omgeving en de mensen, in de kenmerkende zeer toegankelijke taal. Met aandacht voor details als bijvoorbeeld de inrichting van een huis, maar ook de natuurgeluiden buiten, of het brainstormen over een nieuw te ontwikkelen cocktail-drankje. Aan de andere kant zijn er in Identiteit de spanning, gedachtenkronkels en de moordzuchtige activiteiten van een seriemoordenaar, die steeds hoger oploopt naar mate het verhaal vordert. Juist de combinatie van deze twee maakt dit een uitstekende spannende roman boek om even uit de alledaagse werkelijkheid te stappen. Identiteit is een heerlijk boek om je te laten meenemen in een romantisch en spannend levensverhaal. Roberts verveelt nooit.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.