de schilder nora roberts thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Nora Roberts
3
Review date 26 mei 2016

Lila heeft een heerlijk leven. Ze is schrijfster van young adult boeken en daarnaast professioneel huizenoppasser. Haar leven past in één koffer en de spullen die hier niet in passen, slaat ze op bij haar vriendin Julie in New York. Lila komt in de mooiste huizen op verschillende plekken, verzorgt hier de huisdieren en schrijft daarnaast verder aan haar nieuwste boek.

Lila is erg geïnteresseerd in andere mensen en observeert hen graag. Zo krijgt ze inspiratie voor haar personages. Als Lila op een avond haar verrekijker nog eens pakt, op haar oppasadres, om nog even een blik te werpen op de levens aan de overkant, is ze getuige van een moord. De overbuurvrouw wordt moedwillig uit het raam geduwd en valt van grote hoogte naar beneden. Al snel blijkt dat niet alleen de overbuurvrouw is vermoord, maar ook haar vriend Oliver.

Lila legt een verklaring af op het politiebureau en ontmoet daar Ashton. Kunstschilder en de broer van Oliver. Er is gelijk een klik tussen de twee. Ashton wil alles van Lila weten over wat zij heeft gezien en wil graag vanuit haar oppashuis een blik werpen naar de overkant. De politie gaat er vanuit dat Oliver de dader is en daarna zelfmoord heeft gepleegd. Ashton kent zijn broer en is er van overtuigd dat hij dit niet gedaan kan hebben. Hij gaat uit van een dubbele moord. Met Lila gaat hij op onderzoek uit en samen komen ze erachter dat de wereld van de kunst ingewikkelder en crimineler is dan een ieder denkt. In deze wereld kijkt niet iedereen op een moord meer of minder en is ook niet iedereen gediend van indringers die willen achterhalen wie Oliver en zijn vriendin heeft vermoord. Lila en Ashton zijn niet bang en willen er alles aan doen om de moordenaar te ontmaskeren, maar ze hebben te maken met een huurmoordenaar die geen trek heeft in hun aanwezigheid. Zo komt het gevaar voor Lila en Ashton dichterbij dan zij zelf hadden kunnen voorzien. Is een van hen de volgende?

Als je op zoek bent naar een goede en stevige thriller, is "De schilder" niet het boek dat jij zoekt. "De schilder" is een roman met een spannend element. Nora Roberts creëert een goede sfeer in het boek. De omgeving wordt goed neergezet. Je waant je in het altijd rumoerige New York en het heerlijke Bella Italia. De hoofdpersonages worden goed tot leven gebracht. Zo worden Lila en Ashton goed beschreven en spatten de vonken er vanaf tussen de twee. De vrienden van Lila en Ashton spelen een rol in het verhaal, maar blijven min of meer op de achtergrond.

Roberts probeert de spanning in het boek te brengen door de zoektocht naar de moordenaar, waarbij ze stuiten op een huurmoordenaar. Wat volgt is een kijkje door de ogen van de huurmoordenaar, die niet achteruitdienst voor een moord meer of minder.

Tussen Lila, Ashton en de huurmoordenaar volgt een kat en muisspel, wat spannende elementen bevat, maar je niet op het puntje van je stoel doet zitten. Persoonlijk vond ik het verhaal te lang en te veel scènes bevatten die weinig toevoegden aan het verhaal. Het plot ligt redelijk voor de hand en kan een ieder voorspellen.

"De schilder" is een heerlijke feel good roman met een tikkeltje spanning die voor de romanliefhebbers een aangename afwisseling is, maar voor de thrillerliefhebbers te kort schiet.

Redactie

25 april 2024 11:14