naar het licht nina verheij young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Nina Verheij
Uitgeverij(en) Hamley Books
3
Review date 26 december 2022
Categories Young Adult

Nina Verheij komt uit Haarlem. Ze heeft naar eigen zeggen een zwak voor poffertjes en haar kat Emmy. Haar eerste serieuze schrijfinspanning was als kind over katjes die uit een cake werden geboren. Haar eerste thriller schreef ze wanneer ze in groep 8 zat, Een graf zonder naam. Ze studeerde aan de Universiteit van Leiden. Ze volgde er de studie Nederlandse taal en cultuur. Ze heeft vervolgens ruim acht jaar jaar in marketing gewerkt, maar de schrijfmicrobe was nooit ver weg. In 2016 besloot ze het roer om te gooien en maakte ze een rondreis in Australië. Daar werd Fatale keuzes geboren, haar echte debuut. Met Naar het licht gooit Verheij het over een andere boeg, want dit is een Young Adult-thriller. De prangende vraag in Naar het licht is: waarom leef ik nog wel en zij niet?

Jo wordt na de dood van haar broer en ouders geteisterd door schuldgevoelens. Ze is er al acht jaar van overtuigd dat ze meer had kunnen doen om hun levens te reden.

“Kon ik hier maar eeuwig blijven, ergens tussen heden en verleden. Kon ik maar leven van de lucht, van de betovering van een zonsopkomst. “

Net voor haar achttiende verjaardag besluit ze terug te gaan naar haar geboorteland. Ze wil het verleden achter zich laten voor ze echt volwassen wordt. Ze wil loskomen  van de allesoverheersende haat die diep in haar hart geworteld zit. In haar ogen kan maar één iets echt verlossing brengen en dat moet gebeuren op de vooravond van haar achttiende verjaardag. Lukt het haar om recht te zetten wat ze acht jaar geleden niet kon?

Naar het licht wordt omschreven als een Young Adult. Dit heeft uiteraard te maken met de leeftijd van de karakters. Alleen is het boek voor een Young Adult niet makkelijk te begrijpen of te lezen. Dit komt omdat het thema zwaar beladen is en er een constante duisternis over het verhaal hangt. Daarnaast is het moeilijk om je in het personage van Jo te verplaatsen. Dat komt mdat ze heel verbitterd is en vol wraak zit.

“Vandaag is dat anders. Vandaag is het einde van een tijdperk. Een rilling danst langs mijn ruggengraat.”

We volgen haar gedurende het verhaal op haar tocht naar verlossing. Tijdens deze eenzame tocht voert ze veel dialogen. Deze geven de lezer een betere inkijk in haar verleden en drijfkracht voor de tocht. Er hangt lang een donkere sfeer over haar gemoedstoestand die pas verandert naar het eind toe. Dan houdt ze zichzelf een soort spiegel voor en verandert haar houding.

Dit alles weet Verheij gedetailleerd en beeldend te beschrijven. Tijdens het vertellen van Jo’s verhaal geeft ze beetje bij beetje stukjes van de puzzel vrij. Hiermee wekt ze de nieuwsgierigheid van de lezer en zorgt ze ervoor dat je verder wil lezen. Dat is slim gedaan door Verheij.

Wie een spannende Young Adult verwacht is bij Naar het licht niet aan het juiste adres. Wie daarentegen op zoek is naar een mysterie met de nodige psychologie zit wel goed bij dit boek. Het hoofddoel van dit verhaal is echter niet de misdaad die begaan werd. Het draait volledig om de verlossing die Jo wilt na jaren met een schuldgevoel te zitten. En die zoektocht is mooi weergegeven.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.