De omslag afbeelding van het boek Lilin, Nicolai - Siberische opvoeding
Auteur(s) Nicolai Lilin
Uitgeverij(en) Lebowski
4
Review date 26 april 2016
Siberië is voor ons ver weg, een mysterieus gebied dat we misschien het beste kennen van de goelags van Stalin uit de jaren vijftig. Toch wonen er miljoenen mensen. In 2009 verblijdde Nicolai Lilin ons met zijn Siberische opvoeding, een soort van autobiografie. Uiteindelijk is het een soort true crime geworden, want het boek is niet mals.

In Siberië komen we urka's tegen, een soort gesloten gemeenschappen. Ze leven met strenge regels, dat nog het meest doet denken aan de Italiaanse maffia. Doden mag, alleen met een geldige reden. Misdrijven als verkrachting worden met de dood afgestraft. Lilin leeft onder mensen die zichzelf 'eerlijke criminelen' noemen. Tja, over een contradictie gesproken...De staat is de vijand en wordt dan ook met fanatisme bestreden. De urka's hebben hun eigen regels en hebben de regering niet nodig. Het zegt al genoeg dat een jongetje, als hij twaalf wordt, een mes als cadeau ontvangt. En toch is de gemeenschap tegelijkertijd ook weer zeer religieus. Weer zo'n contradictie. In die wereld moet Lilin zich staande houden. En binnen de kortste keren belandt hij in de gevangenis. En ook daar moet hij zien te overleven.

Nicolai Lilin leeft in Italië en schreef daar zijn memoires, die aandoen als fictie maar het blijkbaar toch niet zijn. Soms lijkt het verhaal iets te spectaculair, maar ook al is de helft waar, dan nog is het boek erg spannend. De Siberische gemeenschap is zo gesloten dat een buitenstaander er nooit tussen komt. En wij wisten helemaal niet van het bestaan van deze urka's, die bol lijken te staan van de tegenstellingen. Lilin heeft een fijn leesbaar verhaal geschreven met een aantrekkelijke verhaallijn die erg spannend aandoet. Lilin heeft inmiddels een vervolg geschreven waarin hij verslag doet van zijn loopbaan in het Russische leger. Siberische opvoeding houdt op wanneer Lilin 18 is en zich aanmeldt bij een kazerne. Maar in zijn eerste 18 levensjaren beleeft Lilin al meer dan menig volwassene ooit zal zien en dat komt allemaal terug in Siberische opvoeding. True crime op het randje van fictie.

4 mei 2024 8:03

0