De omslag afbeelding van het boek French, Nicci - In hechtenis
Auteur(s) Nicci French
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
3
Review date 10 juni 2020
Tabitha zit vast in de Crow Granges gevangenis in afwachting van haar proces. Ze wordt beschuldigd van de moord op haar buurman en ex-wiskundeleraar Stuart Rees. Hoewel ze maar weinig meer van de dag van de moord kan herinneren, weet ze bijna zeker dat ze het niet gedaan heeft. Ze weigert dan ook om schuld te bekennen als haar advocate haar die optie voorlegt. Tegen alle adviezen in ontslaat ze haar advocate en besluit haar eigen verdediging te voeren. Tabitha start haar eigen zoektocht naar de moordenaar, maar al het bewijs lijkt vooral naar haarzelf te wijzen. Heeft ze het dan toch gedaan?

Waar eerdere titels van Nicci French zeer succesvol waren, voldoet In hechtenis niet aan de verwachtingen. Het verhaal volgt de voorbereiding van het proces waarin Tabitha gesprekken voert met mensen uit het dorp. De personages worden, op die van Tabitha na, niet heel erg uitgediept. Ook de verhaallijn ontbreekt aan diepgang, waardoor het verhaal eindeloos voortkabbelt. Het is voor de lezer daardoor behoorlijk doorzetten om in het verhaal te komen. Het wachten is op de spannende plotwendingen die uiteindelijk maar moeizaam in het tweede deel van het verhaal komen.

In dit deel, waarin Tabitha haar onschuld bepleit in de rechtszaal, wordt de lezer iets meer gegund. Waar de advocaat van het Openbaar Ministerie aanvankelijk dacht dat hij een eenvoudige overwinning zou behalen, wordt hij tijdens het proces met regelmaat door Tabitha in de hoek gezet. Het schrijversduo laat hier hun vertrouwde schrijftechnieken zien en ze geven Tabitha de ingrediënten om zo nu en dan scherp uit de hoek te komen en alles en iedereen in twijfel te brengen. Want alle inwoners van het dorp hebben hun geheimen of een dubbele agenda en dus kan iedereen wel eens verdacht zijn.

In hechtenis is helaas geen boek dat de lezer op het puntje van de stoel krijgt. Hopelijk weet French zich te herpakken en lukt het ze in een volgend boek de vertrouwde spanning en diepgang weer in hun verhalen te krijgen.

In hechtenis is alweer de 19e thriller van Nicci French. Achter deze naam gaat het Britse echtpaar Nicci Gerrard en Sean French schuil. Dit duo is wereldberoemd om hun thrillers en korte verhalen. De boeken van French beheersen al jaren de internationale bestsellerlijsten. In ons land zijn er meer dan zes miljoen exemplaren van hun boeken verkocht. Met name de Frieda Klein-reeks is zeer succesvol.

25 april 2024 13:24

0