zomer van de waarheid nele neuhaus thrillzone thriller recensie.jpg
Auteur(s) Nele Neuhaus
Uitgeverij(en) Q
4
Review date 26 april 2016
Categories Roman

De Duitse schrijfster Nele Neuhaus behoeft weinig introductie. Thrillerliefhebbers hebben werk van haar gelezen of kennen minstens haar naam. Bijvoorbeeld Sneeuwwitje moet sterven. Dit jaar bracht ze Zomer van de waarheid uit en dat deed ze onder haar meisjesnaam Nele Löwenberg. Volgens eigen zeggen om verwarring te voorkomen met de andere verhaallijnen die ze onder de naam Neuhaus uitbrengt.

In Zomer van de waarheid maken we kennis met de 16-jarige Sheridan Grant. Zij woont op een grote farm in Nebraska, samen met haar stiefbroers en -ouders. Want haar echte ouders zijn dood of verdwenen. Haar stiefvader, die ze liefkozend dad noemt, is een zachtaardige maar consequente man. Haar stiefmoeder echter is een geval apart. Ze lijkt alles waar Sheridan voor staat te haten. De verdeling is ook te zien onder haar stiefbroers. Enkele van deze pleegbroers staan achter haar, en anderen haten haar weer. In deze verwarrende wereld moet Sheridan opgroeien tot een volwassen vrouw. En dat doet ze, mede door het ontdekken van seksualiteit, liefde, vertrouwen en onderlinge relaties.

De hoofdpersoon, Sheridan, vertelt haar verhaal in Zomer van de waarheid in de ik-persoon. In twee jaar maakt ze enorm veel mee: verschillende vriendjes, de eerste en daarna verregaande ervaringen met seksualiteit; maar ook ver- en wantrouwen in verschillende personen die ze toch anders had ingeschat. Met andere woorden: Sheridan maakt kennis met het leven. Löwenberg beschrijft deze zoektocht beelden, waardoor de lezer het verhaal gemakkelijk kan visualiseren. Daardoor wil je door blijven lezen, want wat zal Sheridan hierna meemaken? Want dat ze veel meemaakt in korte tijd, staat buiten kijf. Hierdoor ontstaan aan de ene kant veel afwisseling en vaart in het verhaal, aan de andere kant lijkt het soms op een overdosis. Toch wordt dit nergens echt teveel.

De personages zijn goed beschreven. Rachel, de pleegmoeder, is een echt kreng en wordt daardoor haast een persoon om te haten. Alles wat ze doet, doet ze vanuit kwaadheid richting Sheridan. Ook andere personages zijn goed beschreven, zoals de loner die bij Sheridan's buurvrouw komt logeren en waarmee Sheridan veel optrekt.

Zit er spanning in Zomer van de waarheid? Nee. Het is dan ook geen thriller zoals Sneeuwwitje moet sterven, maar meer een coming of age roman. Maar dan wel een geslaagde. Wij lazen dit boek in nog geen twee dagen uit. En dat zegt genoeg!

Zomer van de waarheid is een geslaagde coming of age roman met een interessante plot, aansprekende hoofdpersonages en een beeldende schrijfstijl.

25 april 2024 10:03

0