de terugkeer naar maxton hall college mona kasten young adult recensie thrillzone.jpg
Serie Maxton Hall
Auteur(s) Mona Kasten
3
Review date 21 februari 2024
Categories Young Adult

Mona Kasten (1992) studeerde bibliotheek- en informatiebeheer voor ze zich toelegde op schrijven. Ze woont met haar familie, katten en een eindeloze hoeveelheid boeken in Hamburg. Ze debuteerde met de serie Again. Eerder verschenen Maxton Hall College en De geheimen van Maxton Hall College. De terugkeer naar Maxton Hall College is het laatste boek in deze reeks.

Ruby is geschorst van het Maxton Hall College door toedoen van niemand minder dan James. Ruby kan het niet geloven, en voelt zich daarom verraden na alles wat ze samen hebben meegemaakt. Heeft ze de echte James leren kennen, of zit er meer achter deze façade? James is een man met toekomstdromen, die haar aan het lachen maakt en die haar hart sneller laat kloppen met een enkele blik. Toch is alles wat ze dacht te weten een leugen. Alsof Ruby daarmee al niet genoeg worstelt, piekert ze zich ook suf over haar eigen toekomst, nu Oxford steeds verder van haar bed komt te liggen. Ondertussen dreigt James opnieuw te bezwijken onder de verplichtingen van zijn veeleisende familie. Wat drijft zijn vader tot deze waanzin? En is James eigenlijk wel in staat om volledig voor zichzelf en Ruby te kiezen? Of zijn ze gedoemd om voor altijd uit elkaar te gaan

Hoewel Mona Kasten zich uitstekend in haar personages verplaatst, kunnen lezers enige moeite ondervinden om opnieuw in het verhaal van Maxton Hall College te komen. Het derde boek verwijst dan ook naar gebeurtenissen uit de vorige boeken, maar het lijkt erop dat de lezer even niet meer precies weet hoe en wat er allemaal gebeurd is.

De emoties en het contrast tussen twee families – Ruby’s warme ouders, James’ kille vader – zijn echter precies goed, en kan de lezer toch onverhoopt raken. De bijrollen hebben ook een interessant achtergrondverhaal. Misschien voegt deze extra diepgang van deze extra karakters niet altijd iets toe, het kan de lezer toch een extra beeld van de relaties onderling geven. Het gaat over moed, pittige familiebanden, en verantwoordelijkheden, waarbij wraak zeker niet uitblijft. De verhaallijn laat zien dat de meeste verhalen altijd twee kanten hebben, en dat iedereen zo zijn of haar eigen redenen heeft. Een typisch geval van oorzaak en gevolg. Contrast is een ding dat de auteur dan ook graag toepast.

Daarnaast weet Kasten de situatie of omgeving heel sfeervol en beeldig te schetsen. Dit gebeurt op een manier dat de lezer er hoe dan ook een gedegen beeld bij krijgt. Sommige gebeurtenissen zijn zo aandoenlijk, dat er bijna geen taboes meer over kunnen bestaan. De schrijfster gaat daarmee ook geen homoseksualiteit uit de weg, en laat zien dat ook daaruit mooie situaties kunnen voortvloeien. Niet alleen homoseksualiteit, ook opmerkelijke relaties tussen leerling en leraar komen aan de orde, en hoe om te gaan met ongeplande wendingen in het leven. Het is tevens een boek over vriendschap en spijt, toekomst en geluk.

Dit gezegd te hebben, het is niet voor iedereen weggelegd. Niet elke lezer zou een boek binnen het genre op willen pakken. Dit komt omdat de doelgroep heel duidelijk bij de jonge, nog naar schoolgaande doelgroep ligt. Deze doelgroep zal misschien wel de meeste herkenning uit het verhaal kunnen halen, en zich er deels mee kunnen identificeren.

De auteur werkt naar een wending die ver teruggaat naar de gebeurtenissen uit het eerste boek, en dat maakt het boek lastig los van de serie te lezen. Heel knap hoe deze wending de lezer op het puntje van de stoel weet te houden, ook omdat er ook sprake van chantage en afpersing blijkt te zijn. Lezers willen dus toch, al dan niet stiekem, weten waar dit naartoe zal leiden en hoe het zal gaan aflopen. Hierbij wordt het wantrouwen in de desbetreffende familie ook aan de kaak gesteld.

Hoewel er dus een portie spanning in het plot verweven zit, wordt het verhaal te eenvoudig afgewikkeld. Daarbij komt dan wel de ware aard bij de “slechterik” doorschemeren; het einde is en blijft tergend voorspelbaar en kan enige teleurstelling met zich meebrengen. Laat onverlet dat Mona Kasten een mooie manier van vertellen heeft, en dat zorgt ervoor dat de serie in zijn geheel een aanrader is voor liefhebbers van Young Adult.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.