De omslag afbeelding van het boek Arlidge, MJ - Wat jij niet ziet
Auteur(s) MJ Arlidge
4
Review date 31 mei 2020

Auteur M.J. Arlidge behoeft geen enkele introductie meer. In 2014 debuteerde hij in Nederland met Iene miene mutte. Het bleek direct een schot in de roos. Naast de spannende en razendsnelle verhaallijn, sprak ook hoofdpersoon inspecteur Helen Grace enorm aan. Een scherpe tante met een getormenteerd verleden; menig lezer sloot Grace in haar hart. Inmiddels zijn we aanbeland bij thriller #9 met Grace in de hoofdrol (lees hier onze recensies en de drie interviews die wij met hem hadden). In de tussentijd heeft Arlidge ook een standalone geschreven, Kom je spelen? Dat beviel goed. Meulenhoff-Boekerij vroeg de Britse auteur om voor de Spannende Boekenweken 2020 het geschenkboekje te schrijven; het 90 pagina’s tellende Wat jij niet ziet.

Het is Manchester, midzomer. De hitte heeft iedereen in zijn greep. Terwijl de mensen hun ramen open laten staan in een wanhopige poging om de hitte uit het huis te krijgen, sluipt iemand die huizen binnen. Vervolgens martelt deze persoon zijn slachtoffers en laat ze voor (bijna)dood achter.

Maak kennis met Emma. Ze is visueel gehandicapt maar weet haar boontjes meer dan goed te doppen. Een zelfstandige vrouw en zelfverzekerd. Het enige dat ze mist, is een liefde in haar leven. Totdat ze iemand tegenkomt. Deze Mark steelt haar hart. Hij is een veteraan met PTSS, maar Emma raakt verliefd op hem. Ze denkt en voelt dat ze hem kan helpen. Totdat ze het signalement van de verdachte van de ‘insluipmartelingen’ hoort. Heeft ze iemand haar huis binnengehaald die haar pijn wil doen…?

M.J. Arlidge staat bekend om zijn snel geschreven heftige thrillers. Die boeken tellen ongeveer tussen de 400-500 pagina’s. Het lijkt dan ook een uitdaging om een verhaal in 90 pagina’s te stoppen én het spannend te laten zijn. Arlidge is daar met Wat jij niet ziet echter meer dan goed in geslaagd. Hij laat de hoofdpersoon Emma echt tot leven komen. Arlidge laat zijn lezers ervaren hoe het is om blind te zijn. De beperkingen, maar ook hoe daarmee andere zintuigen extra ‘aan staan’. Het voelt allemaal realistisch aan. Arlidge zei in een interview met ons dat het verhaal daar eigenlijk om draait; hoe zien wij elkaar en hoe belangrijk is uiterlijk vertoon.

In 90 pagina’s weet Arlidge een spannend plot neer te zetten waarbij het vooral draait om de onderhuidse spanning. Heeft Emma een gewelddadige man binnen gehengeld of is de verdachte toch iemand anders? Tot de laatste pagina’s houdt Arlidge zijn lezers in spanning en de ontknoping is even heftig als verrassend.

We geven het je te doen; in 90 pagina’s een spannend verhaal neerzetten. Het is Arlidge echter goed gelukt om van dit geschenkboekje een ‘must read’ te maken. Nog gratis ook! Dus hop, naar je lokale boekhandel en zorg dat je dit geschenkboekje krijgt bij een aanschaf van € 15 aan boeken.

19 april 2024 21:03

0