De omslag afbeelding van het boek Arlidge, MJ - Kom je spelen?
Auteur(s) MJ Arlidge
4
Review date 11 april 2019

MJ Arlidge kennen we allemaal van de snelle thrillerreeks rondom de eigenzinnige inspecteur Helen Grace. Grace is een bijzondere personage, die in de boekdelen rond haar belevenissen de harten van menig thrillerliefhebber stal. Haar bedenker Arlidge besloot dat het tijd was voor een nieuwe draai in zijn schrijf carrière en schreef Kom je spelen?, een standalone thriller die zich niet afspeelt in Engeland, maar in Chicago.

Chicago wordt opgeschrikt door een reeks heftige moorden. Het zijn veelal twintigers die een normaal leven leidden totdat iemand hen op een bijzonder gruwelijke manier om het leven bracht. Psycholoog Adam Brandt komt in aanraking met Kassie, een meisje met Poolse voorouders. Zij blijkt een link te zijn naar de moorden, want; ze geeft aan op de hoogte te zijn van de aanstaande moorden. Zo liep ze op straat tegen een man aan en zag in zijn ogen hoe hij zou worden vermoordn. Met andere woorden; is ze helderziend? Samen gaan Kassie en Adam op jacht naar de moordenaar en proberen ze hem (of haar) een stap voor te komen. Maar dat is niet lastiger dan gedacht, wanneer de politie de pijlen op Kassie richt…

MJ Arlidge heeft faam verworven in de thrillerwereld met zijn snel geschreven, heftige thrillers met een duister randje (lees onze recensies hier). Veelal draaien zijn boeken om seriemoordenaars met een bijzonder motief en in Kom je spelen? is dat niet anders. Kenmerkend voor de boeken is de bijzonder snelle actie. Kom je spelen? telt 500 pagina’s maar een beetje lezer draait het boek in twee dagen af. Dit komt door de fijne schrijfstijl, gecombineerd met korte hoofdstukken en heftige actie. Is het spannend? Jazeker. Met name de vraag wie de moordenaar is en of Kassie en Adam hem op tijd weten te pakken, is onderhoudend genoeg om door de 500 pagina’s te razen. Bij tijd en wijlen voelt Kom je spelen? als een achtbaanrit en dat betekent een hoop lezersplezier!

Missen we Helen Grace ook? Jazeker, een beetje. Maar een uitstapje buiten de serie is verfrissend en Kom je spelen? is een welkome afwisseling. Het boek zal de liefhebbers zeker weer weten te pakken: MJ Arlidge maakt zijn faam weer waar als een van de meesters van de snelle, heftige thriller. De climax is daarin de kers op de taart.

Kom je spelen? is een thriller die spannend is, bol staat van de actie en waarin een gruwelijke moordenaar huishoudt. Het is gruwelijk in de overtreffende trap. Gordijnen dicht en boek op schoot: op de vraag van Arlidge, Kom je spelen?, is het antwoord bevestigend!

19 april 2024 18:45

0