girl 6 mirjam mous recensie thriller thrillzone.jpg
Serie Boy 7
Auteur(s) Mirjam Mous
Uitgeverij(en) Unieboek
3
Review date 7 juni 2021
Categories Young Adult

Jongeren en lezen; het blijft een lastig huwelijk. Door de vele afleidingen van digitale media – waarbij uit recent onderzoek is gebleken dat Netflix een grote ‘boosdoener’ is – alsook de desinteresse voor boeken, is lezen voor veel jeugd geen hobby meer. Vaak is het zelfs een ‘moetje’ als ze hun verplichte leeslijst moeten afvinken. Jammer, want we weten allemaal dat lezen je wereld verrijkt, het je veel plezier kan bieden en ook dat het je brein helpt ontwikkelen.

Gelukkig zijn er vanuit de boekenbranche veel initiatieven om jongeren toch weer meer aan het lezen te krijgen. Een daarvan is opgezet door Unieboek/Heet Spectrum. In hun ‘Best of YA XS-reeks’ geven ze dunnen Young Adult-verhalen uit die je zo wegleest en die ‘ongeduldige’ jongeren wellicht over de streep kan trekken eens een boek op te pakken. Voor hun eerste uitgave strikte ze niemand minder dan Mirjam Mous, die speciaal voor deze serie een vervolg schreef op haar grote succes Boy 7, die in 2009 verscheen. Girl 6 is overigens ook goed los te lezen.

Summer is de kleindochter van Carl en Mim Rogers - het koppel dat in Boy 7 een mysterieus en discutabel onderzoek naar gemanipuleerd gedrag leidde – en geeft veel om haar grootouders, die momenteel in Amerika wonen. Wanneer opa Carl ernstig ziek blijkt te zijn, reist ze met moeder Lara naar de Verenigde Staten om hen te bezoeken. Een ongelukkige val van Summer maakt dat ze ernstig gewond raakt, maar gelukkig hebben haar grootouders een eigen onderzoekscentrum waar ze haar kunnen behandelen. Als ze weer bijkomt van de operatie, voelt ze zich weer fris en fruitig. Toch…?

Dez is een jonge Amerikaanse blogger die altijd op zoek is naar een goed verhaal. Wanneer hij de angstige, maar brutale Mayca tegenkomt, lijkt hij dit verhaal gevonden te hebben. Mayca leeft op straat, wordt achterna gezeten door haar stiefvader en heeft een vreemd litteken op haar rug. Dez besluit haar te helpen, maar belandt vervolgens in een golf van gekke en onverklaarbare gebeurtenissen. Wat is hier aan de hand?

Girl 6 is zo gezegd een dun boekje, dus het is des te knapper van Mirjam Mous dat ze er toch een verhaal met spanning van heeft weten te maken. Meer over de inhoud vertellen, zal dus afdoen aan de suspense. Elk hoofdstukje eindigt met een twist waarna je verder wilt lezen. Gevorderde lezers zullen het boekje dus in een razendsnel tempo uit hebben; de niet frequente lezers zullen zich wellicht wat langer kunnen vermaken. De plot is voor beide groepen prima; niet voorspelbaar, goed opgebouwd en met voldoende spanningsopbouw. Met de geheimzinnige wetenschap van het echtpaar Rogers kan je natuurlijk vele kanten op, evenals de leugens die langzaamaan geopenbaard worden. Wellicht ligt er nog een uitgebreider vervolgdeel in het verschiet?

De drie hoofdpersonages komen goed genoeg uit de verf om het herkenbaar en realistisch te maken. Jeugdige lezers zullen zich zeker kunnen identificeren met hen en daardoor hun acties accepteren. Brutaliteit, moed en ambitie zijn de thema’s die zullen aanspreken.

Mirjam Mous is de aangewezen persoon om jongeren een portie spanning op papier voor te schotelen. Girl 6 is een hele goede aftrap van een reeks die hopelijk veel jongeren zal aansporen te gaan lezen. Met de zomer in aantocht, past dit boek prima in de vakantiekoffers!