De omslag afbeelding van het boek Janzen, Michiel - Hitlers geheime Ardennencommando
Auteur(s) Michiel Janzen
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 21 november 2019

In december 1944 deed Hitler iets wat de geallieerden niet verwachtten: hij lanceerde een eindejaarsoffensief. De plek; de Ardennen, een schijnbaar ondoordringbaar stuk natuur. Toch lukte het de Duitsers om met tanks en infanterie een bres te slaan in de Amerikaanse linies. Ook maakten de Duitsers gebruik van misleiding; als Amerikaanse soldaten verklede Duitsers zaaiden verwarring en pleegden sabotage. De Vlaamse auteur Michiel Janzen besloot hierover een fictief boek te schrijven. Het resultaat: Hitlers geheime Ardennencommando.

Het is december 1944. Operatie Greif start als onderdeel van het Ardennenoffensief. Als GI’s verklede Duitsers trekken achter de linies van de Amerikanen rond, verdraaien verkeersborden, plegen sabotage en zaaien onrust. Ook soldaat Günther is erbij. Samen met zijn maatje heeft hij echter een ander doel. Zijn reis brengt het naar Versailles, waar het hoofdkwartier van de geallieerden is gesitueerd. In SHAEF (Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force) verblijft Dwight Eisenhower, de eindbaas van de geallieerde strijd. Günthers doel: Eisenhower uitschakelen…

Michiel Janzen heeft met het concept een interessant gegeven in handen. De strijd in de Ardennen was hard, complex en door operatie Greif bovenal mysterieus en spannend. Janzen vermengt in Hitlers geheime Ardennencommando feiten met fictie en doet daarmee hetzelfde als bijvoorbeeld Johan op de Beeck onlangs deed in Het complot van Laken en wat we van landgenoot Tomas Ross ook kennen. Janzen focust zich echter meer op actie en dat zorgt voor een hoge snelheid in het boek.

De plot draait rondom soldaat Günther die op weg is naar Versailles. Günther leren we kennen als een geharde parachutist, die over lijken gaat om zijn doel te bereiken; Eisenhower. Toch lijkt Günther gaandeweg ‘de reis’ te twijfelen. Dat komt doordat hij dingen krijgt te horen over het naziregime waardoor zijn geloof begint te wankelen. Ook krijgt de lezer een inkijkje in het reilen en zeilen in SHAEF, waar Eisenhower de oorlog aanvoert. Het is interessant om te zien hoe tactiek en strategie worden bepaald, en ook hoe operatie Greif twijfel zaait bij de Amerikanen. Tenslotte biedt Janzen een non-fictief inzicht in het Ardennenoffensief. Hij roept hiermee een realistisch gevoel op, alsof de lezer een geschiedenisboek op steroïden aan het lezen is. Otto Skorzeny, de oppercommando van Hitler die onder andere Benito Mussolini wist te bevrijden, voert de strijd aan in het Ardennenoffensief. Hij heeft echt bestaan en het is mooi hoe Janzen een fictief sausje over de gebeurtenissen in december 1944 giet.

Het boek draait naast de strijd in de Ardennen, om de reis van Günther. Hij maakt onderweg van alles mee, wordt een aantal keren bijna ontmaskerd, wordt achtervolgd, en moet een ingang in Versailles zien te vinden. Hierbij komt veel snelheid en spanning kijken en er ontstaan bizarre situaties. Hierin doet Hitlers geheime Ardennencommando denken aan het werk van Quentin Tarantino en dan het meest op Inglourious Basterds. Niet voor niets lijkt de voorkant van het boek op de filmposter... Dat is een compliment, want het leesplezier blijft onverminderd hoog tot het eind. Daar heeft Janzen een onverwachte climax in petto voor de lezers.

Hitlers geheime Ardennencommando is een actiethriller vermengd met historische feiten. De snelheid blijft onverminderd hoog en de soms bizarre wendingen lijken op het werk van Tarantino. Gegarandeerd een paar uurtjes leesplezier!

15 mei 2024 19:18

0