De omslag afbeelding van het boek De jacht op de Führer
Auteur(s) Michiel Janzen
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 24 november 2020

Als het einde van WOII nadert en het net om Adolf Hitler steeds nauwer sluit roept hij de hulp in van zijn vertrouwde en favoriete commando Otto Skorzeny. Deze moet hem helpen te ontsnappen uit zijn bunker in de belegerde stad Berlijn. Skorzeny heeft voor de ontsnapping, Operatie Grau, drie scenario’s gereed. Maar naarmate de tijd vordert lijkt er geen enkel scenario meer haalbaar als zowel de Russen als de Britten steeds dichterbij komen.

Michiel Janzen is onder andere bekend van De aanslag die moest gebeuren en Hitlers geheime Ardennencommando (lees hier de recensie). Als je bekend bent met zijn werk en ervan genoten hebt dan is ook De jacht op de Führer een feest van herkenning. Janzen staat er namelijk om bekend om feit en fictie met elkaar te combineren (factie/faction) en hiermee een geloofwaardig verhaal neer te zetten vol met actie, humor en de nodige dosis geschiedenis.

Voor wie Hitlers geheime Ardennencommando heeft gelezen keert er een bekend hoofdpersoon terug. Waar Otto Skorzeny eerder nog een bijrol vertolkte staat hij nu centraal in De jacht op de Führer. Skorzeny was een Oostenrijkse SS-Standartenführer (Kolonel) en diende bij een speciale eenheid van Hitler. Hij is voornamelijk de geschiedenis ingegaan als de persoon die Benito Mussolini bevrijdde en zo Italië haar nieuwe leider gaf. In De jacht op de Führer is het einde van de Tweede Wereldoorlog nabij en is de jacht op Hitler ingezet door de geallieerden en de Russen. Skorzeny wordt gevraagd om Hitler veilig te houden en Berlijn uit te krijgen, een hels karwei met meerdere kapers op de kust.

Door de historische kennis van Michiel Janzen wordt een verhaal geweven waar je als lezer niet enkel het plan van Skorzeny volgt maar ook zijn tegenstanders nauwlettend in de gaten houdt. Zo volg je naast de Oostenrijkse kolonel ook een Brits geheim agent en een Russische eenheid die beiden Hitler voor het gerecht dienen te brengen. Op deze manier is er constant tempo in het verhaal; omdat de verschillende pionnen continue bewegen rondom Hitler om hem dan wel veilig te houden dan wel gevangen te nemen.

Dit alles wordt ondersteund door een enorme dosis historische kennis die verweven wordt met de fantasie van Janzen. Doordat zijn kennis zo enorm is en het duidelijk is dat hij goed onderzoek heeft gedaan, leest het boek weg alsof het waar gebeurd zou zijn. Wie niet beter weet zou zonder twijfel het verhaal geloven en dit als feitelijke geschiedenis accepteren. Buiten de historische accuraatheid weet Janzen ook heerlijke plaatjes te schilderen van de verschillende omgevingen waar de hoofdpersonen zich bevinden. Zo wandel je met Skorzeny door de bunker van Hitler en kun je deze door de mate van detail ook volledig visualiseren.

Niet iedereen zal geschikt zijn voor het lezen van dit boek. De hoeveelheid feiten en achtergronden maken het voor geschiedenisliefhebbers een must read maar voor de wat minder fanatieke lezer kan het wat overbodig overkomen. Ook wordt het naargelang het boek vordert duidelijk dat er een vervolg komt. Hierdoor ontstaat er voor Janzen nog meer ruimte om verder uit te wijden over de staat van de oorlog en de geschiedenis van sommige personen.

De boeken van van Michiel Janzen zijn voor liefhebbers en geïnteresseerden in de Tweede Wereldoorlog een must read en zo ook De jacht op de Führer. Als je daar echter niks mee hebt dan blijft er nog meer dan voldoende over. Een ontsnapping van een de meest misdadige personen in de geschiedenis vormgegeven vol met actie, spanning en de nodige dosis humor; we kijken uit naar het onvermijdbare vervolg!

Joop Hazenbroek

1 mei 2024 20:39

0