De omslag afbeelding van het boek Mortimer, Michael - Blauwe vlinders
Auteur(s) Michael Mortimer
5
Review date 2 mei 2016
Ida is een studente die gezocht wordt voor de moord op een Nobelprijswinnaar, die ze voor het eerst en laatst op een feest ontmoette. Op dit feest gaf hij haar een steen: de Maagdensteen en sindsdien is haar leven compleet veranderd. Ze is op de vlucht voor onder andere de politie en een groep wetenschappers die op zoek zijn naar de steen die zij in bezit heeft.

Samen met haar buurman Lasse gaat ze naar Moskou waar ze haar oma Alma treft. In het archief van het Kremlin vinden ze nog een steen die naadloos aansluit op de Maagdensteen en komen ze erachter dat er nog meer stenen zijn. Ook komen ze erachter dat de steen bijzondere uitwerking heeft op dieren; het trekt bijvoorbeeld blauwe vlinders aan maar sommige dieren gedragen zich ook heel agressief met de steen in de buurt.

Om het geheim achter deze steen te ontrafelen en de overige stenen te zoeken, reizen de drie af naar Oekraine. Naar de verboden zone rondom Tsjernobiel, waar Ida's moeder woonde nadat ze haar dochter had verlaten. Eva was altijd ziek maar in deze radioactieve omgeving bloeide ze juist op en had ze veel minder klachten. Ida wil niets liever dan haar moeder weer terug zien. Maar bij de woning aangekomen blijkt Eva er niet meer te wonen. Daarnaast is hun aanwezigheid daar niet onopgemerkt gebleven en worden ze opgejaagd door de wetenschappers die koste wat het kost de steen in hun bezit willen krijgen.

Blauwe Vlinders is het tweede boek van Michael Mortimer, een pseudoniem van de auteurs Daniël Sjölin en Jerker Virdborg. En een ding is zeker, ze hebben heel wat uren aan research hier in gestopt en dat heeft het boek zeker veel goeds gedaan. Van historische gebeurtenissen uit het verleden tot wetenschappelijke onderwerpen, alles wordt verder uitgediept en sluit heel goed aan bij het verhaal: Fictie wordt naadloos verweven met historische gebeurtenissen. O.a. Stalin en Goethe komen voorbij als historische personen die ook met de stenen in aanraking zijn gekomen. Een kleine kanttekening hierbij (en dat is dan ook de enige wat betreft dit boek) lees eerst de Maagdensteen anders zijn sommige (achtergrond) verhaallijnen lastig te volgen.

Het boek leest heel fijn weg, de hoofdpersonen worden dermate goed beschreven dat je je heel goed kan verplaatsen in hun emoties en motieven. En al lezende wordt je steeds nieuwsgieriger naar de motieven van Alma, de wetenschappers en het geheim van de steen zelf. Het avontuur, het mysterie, het vleugje wetenschap en ook de spannende momenten het intrigeerde me mateloos (het deed me soms denken aan de boeken van Dan Brown). En dat werd alleen maar meer naarmate ik verder in het boek kwam: het kostte me steeds meer moeite om het weg te leggen. Kortom: ik kan niet wachten tot het derde deel uitkomt. Het is wat mij betreft dan ook onmogelijk om hier een ander oordeel over te geven dan 5 sterren!

7 mei 2024 5:33

0