woestijnnacht michael connelly thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Michael Connelly
4
Review date 21 maart 2023

Michael Connelly werd als misdaadverslaggever genomineerd voor de Pulitzerprijs. Connelly’s boeken hebben alle belangrijke thrillerprijzen gewonnen en er zijn inmiddels meer dan 80 miljoen exemplaren verkocht. In 2018 won hij de Diamond Dagger van de Crime Writers’Association voor zijn gehele oeuvre. Naast schrijver is hij ook uitvoerend producent van de tv-serie Bosch en de Netflix-serie The Lincoln Lawyer. Bekende boekenreeksen zijn daarnaast die met Harry Bosch en Renée Ballard in de hoofdrol.

Renée Ballard keert in Woestijnnacht na een jaar terug bij de politie, nadat ze een aanbod heeft ontvangen die ze niet af kan slaan. Ze krijgt de opdracht de cold case-eenheid van de afdeling moordzaken nieuw leven in te blazen. Ze mag haar eigen team van vrijwillige onderzoekers samenstellen en legt hiervoor ook contact met Harry Bosch.

Harry Bosch is al jaren geobsedeerd door een zaak die hem tot in zijn slaap achtervolgt en die hij nooit heeft kunnen oplossen. De zaak gaat over een moord op een gezin door een psychopaat. Ballard doet Bosch het aanbod dat als hij als vrijwillig onderzoeker aan de slag gaat, alle middelen van de LAPD hem ter beschikking staan om zijn eigen zoektocht voort te kunnen zetten.

Na enige twijfel vanwege de historie tussen hem en Ballard hapt Bosch toch toe. Maar weet hij zijn eigen onderzoek en de lopende cold case wel te kunnen scheiden?

Harry Bosch was de hoofdpersonage waarop de serie draaide, totdat een aantal jaar geleden Renée Ballard werd geïntroduceerd. Het lijkt er nu op dat Bosch langzaam uitgefaseerd wordt. Zou dit dan toch zijn laatste kunstje zijn? Zoals in eerdere delen ook al het geval was, zorgt het karakter van Bosch ook nu weer voor de nodige problemen. Daarmee borduurt Michael Connelly voort op de een belangrijk element van een Bosch thriller, wat dit verhaal ook direct enigszins rauw maakt. Hij weet het eigenzinnige karakter van Bosch weer goed neer te zetten en zuigt de lezer met zijn toegankelijke schrijfstijl gemakkelijk mee in het verhaal. Deze toegankelijkheid combineert Connelly uitstekend met details en knap is de wijze waarop hij twee verhaallijnen tot een overzichtelijk geheel kan maken.

Dat er twee casussen door elkaar heenlopen is op geen enkel moment verwarrend en laat zich prima matchen met de verwachting die de lezer heeft als hij aan dit boek begint. Daar waar het toch voorspelbaar lijkt te worden, weet Connelly een goede twist aan te brengen, waardoor niet alles is wat het lijkt.

Door het boek heen wordt soms aangehaakt bij gebeurtenissen uit eerdere delen. Fijn voor de fans van de serie, maar ook zeker geen beletsel voor wie met dit boek kennismaakt met de hoofdpersonages.

Voor de fans van schrijver Connelly en het karakter Harry Bosch en is dit natuurlijk een titel die niet in de boekenkast mag ontbreken. Maar eigenlijk geldt dit voor elke thrillerliefhebber. De boeken van Michael Connelly horen simpelweg in je boekenkast thuis. Hij behoudt altijd een constant niveau waardoor ook deze zeker in de smaak zal vallen. De typerende prent op de omslag is daar al een eerste kenmerk van.

Chris van der Brug