De omslag afbeelding van het boek Connelly, Michael - Twee soorten waarheid
Serie Harry Bosch
Auteur(s) Michael Connelly
4
Review date 4 januari 2019

Hieronymous ‘Harry’ Bosch is back! In het twintigste avontuur rond de speurder uit L.A. draait het om ‘hillbilly heroïne’. Na de verkiezing tot VN Thriller van het Jaar zijn de spotlights natuurlijk nog wat meer op schrijver Michael Connelly gericht. Weet hij de verwachtingen waar te maken met Twee soorten waarheid?

De kenners weten het al, maar Harry Bosch is geen speurder meer bij de politie van Los Angeles. Na een conflict (met nasleep in de rechtszaal) is hij werkzaam als detective. Én hij zet zich vrijwillig in bij de politie van het kleine, naburige San Fernando waar hij cold cases behandelt. Als hij er op een dag weer bezig is, komt er onaangenaam gezelschap; het blijkt dat een door hem gepakte crimineel, die nu al dertig jaar vastzit, uit de gevangenis dreigt te mogen. Volgens de lezing zijn er fouten gemaakt in het onderzoek en komt deze zaak wederom voor het gerecht. Het is aan Bosch en halfbroer/advocaat Mickey Haller om ervoor te zorgen dat deze serieverkrachter niet op straat komt. Én om de reputatie van Bosch nog enigszins te redden, want de zaak dreigt in de pers te raken.

Dan wordt Bosch door de politie van San Fernando gevraagd om te helpen bij een dubbele moordzaak in een apotheek. Een vader en zoon, de ondernemers, zijn daar gedood. Het lijkt op een afrekening. Wanneer Harry Bosch dieper in de zaak duikt, blijkt het te gaan om een fraudezaak rondom medicijnen. En de Russische maffia lijkt er een hand in te hebben. Het is aan Bosch om undercover te gaan en de zaak op te lossen. Met alle gevaren van dien…

Michael Connelly wordt alom gezien als een van de beste thrillerauteurs van dit moment. En met Twee soorten waarheid laat hij zien waarom dit terecht is; het is een spannend, uitstekend geschreven politiethriller met hoofdpersonen die de lezer in het hart gesloten heeft.

We hoeven Bosch eigenlijk niet meer introduceren. De man die de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels heeft bereikt, weet niet van stoppen. Dat is voor de lezer fijn, want daardoor gaat hij al twintig boeken mee. Het is een eigenzinnige, scherpe persoonlijkheid met een groot gevoel voor gerechtigheid. Uitstekende ingrediënten voor een karakter die de lezer bekoort. Halfbroer Mickey Haller heeft zijn eigen boeken, én film. De Lincoln Lawyer met Matthew McConaughey was de kennismaking van het grote publiek met de slinkse, maar ook met de hart op de goede plek hebbende advocaat. Overigens leuk om te zien hoe Connelly omgaat met deze verfilming. “Broeder van een andere moeder, wat is er aan de hand?” zegt Mickey Haller in het boek. Haller was dol op die frase en sprak hem altijd even halfslachtig uit als de Texaanse acteur Matthew McConaughey, die hemzelf jaren geleden in een film had gespeeld.

De plot is er eentje die beangstigend actueel en realistisch is. Bosch krijgt het zwaar voor de kiezen in de zaak rond de serieverkrachter van dertig jaar geleden, maar dat blijkt in de V.S. vaak voor te komen; cases die uit de mottenballen worden gehaald door advocaten die bloed ruiken. Dat geldt ook voor de tweede zaak waarin Bosch zijn tanden zet; de handel in farmaceutica en het gebruik van de maffia door verslaafden daarbij is een plot die je zelf niet zou bedenken. In Amerika is het echter aan de orde van de dag en een groot maatschappelijk probleem. Zoals altijd heeft Connelly zich goed in de materie ingelezen en dat is te merken aan de diepgang in het boek.

De verhaalstijl van Connelly is er eentje van rechttoe-rechtaan en dat heeft vooral te maken met hoe zijn hoofdpersonages denken en zijn. Het zijn mensen die er niet omheen draaien en dat doet Connelly dus ook niet. Voor de lezer is dit heerlijk; je vliegt door de bladzijden. Overigens helpt het ook dat hij twee spannende zaken in één boek heeft vervlochten, maar deze afwisseling zorgt voor extra vaart in het boek.

Michael Connelly laat met Twee soorten waarheid zien waarom hij een van de grootmeesters van de politiethriller is. Spanning, snelheid, interessante speurderszaken en dito hoofdpersonages zorgen voor een heerlijke leeservaring!

26 april 2024 3:21

0
Hieronymous ‘Harry’ Bosch is back! In het twintigste avontuur rond de speurder uit L.A. draait het om ‘hillbilly heroïne’. Na de verkiezing tot VN Thriller van het Jaar zijn de spotlights natuurlijk nog wat meer op schrijver Michael Connelly gericht (lees hier onze recensies). Weet hij de verwachtingen waar te maken met Twee soorten waarheid?