De omslag afbeelding van het boek Connelly, Michael - Het nachtvuur
Auteur(s) Michael Connelly
4
Review date 10 maart 2020

Michael Connelly wist op jonge leeftijd al dat hij schrijver wilde worden, maar in plaats van zich direct op zijn droom te storten begon hij als misdaadjournalist. Nadat hij in 1986 genomineerd werd voor een Pulitzer-prijs kreeg hij een baan aangeboden als misdaadverslaggever bij de Los Angeles Times. Na 10 jaar gewerkt te hebben als misdaadjournalist vond hij dat hij voldoende ervaring had opgedaan om zijn eerste thriller te schrijven. Deze thriller Black Echo was het eerste boek met Harry Bosch in de hoofdrol en was de start van een serie welke inmiddels 22 boeken omvat.

Het nachtvuur is het laatst verschenen deel met Harry Bosch in de hoofdrol. Inmiddels is de ervaren rechercheur met pensioen en helpt hij zo nu en dan zijn halfbroer advocaat Mickey Haller. Tot hij op een dag na het overlijden van zijn mentor John Jack Thompson, van zijn weduwe een moorddossier ontvangt. Het dossier bevat een oude onopgeloste moord welke John Jack had meegenomen toen hij met pensioen ging. Na nader onderzoek komt Bosch erachter dat het om een cold case gaat en bespreekt hij de zaak met Renée Ballard met wie hij eerder heeft samengewerkt om uit te zoeken waarom John Jack Thompson deze zaak tegen alle regels in mee naar huis heeft genomen.

Het nachtvuur is het 22ste deel met Harry Bosch in de hoofdrol en hoewel er achter de karakters een langdurige geschiedenis vooraf gaat (Haller en Ballard hebben zelfs hun eigen boeken), is het ook als nieuwe lezer goed mogelijk om in dit boek in te stappen. Alle hoofdpersonen worden waar nodig opnieuw kort geïntroduceerd waardoor je als lezer nooit het gevoel hebt dat je belangrijke achtergrond informatie mist.

Het verhaal wordt wisselend vanuit de perspectieven van Bosch en Ballard verteld. Dit geeft veel dynamiek aan het verhaal en zorgt ervoor dat als lezer een uitgebreide inkijk krijgt in het leven van beiden personen. Ballard werkt na een aanvaring met haar superieuren in de nachtdienst van LAPD en heeft buiten de zaak die Harry Bosch haar heeft gebracht nog genoeg andere lopende zaken aan haar hoofd.

Connelly slaagt erin om in Het nachtvuur een realistisch beeld te schetsen van een drukke detective die zich niet slechts kan toe spitsen op een specifieke zaak maar heeft te dealen met alles wat er in de nacht gebeurt. Hoewel alle zaken in het begin los van elkaar lijken te staan slaagt Connelly erin om deze op een subtiele manier en met zeker een aantal onverwachte wendingen op het einde bij elkaar te brengen.

Het nachtvuur zal je niet op het puntje van je stoel lezen: het is geen enorm spannend boek en dat lijkt ook niet de bedoeling zijn geweest van de schrijver. Wel is het een enorm interessante zaak die door de afwisselende perspectieven op een erg intrigerende manier verteld wordt. Ook weet Connelly je op het einde nog flink te verrassen. Ik kijk zeker uit naar de volgende met Harry Bosch of Renée Ballard in de hoofdrol.

Een detective zoals een detective hoort te zijn en waarmee Connelly laat zien tot de eredivisie te behoren.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.

19 april 2024 22:08

0
Michael Connelly wist op jonge leeftijd al dat hij schrijver wilde worden, maar in plaats van zich direct op zijn droom te storten begon hij als misdaadjournalist. Nadat hij in 1986 genomineerd werd voor een Pulitzer-prijs kreeg hij een baan aangeboden als misdaadverslaggever bij de Los Angeles Times. Na 10 jaar gewerkt te hebben als misdaadjournalist vond hij dat hij voldoende ervaring had opgedaan om zijn eerste thriller te schrijven. Deze thriller Black Echo was het eerste boek met Harry Bosch in de hoofdrol en was de start van een serie welke inmiddels 22 boeken omvat (lees hier onze recensies).