het holst van de nacht michael connelly thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Michael Connelly
4
Review date 16 mei 2022

Bij lezend Nederland is de in 1956 geboren Michael Connelly uit Philadelphia (Verenigde Staten) natuurlijk al lang bekend als de geestelijk vader van Harry Bosch en Renée Ballard. In de serie rondom het personage Harry Bosch is Het holst van de nacht inmiddels al het 23e deel en dit is het 3e deel waarin de schijnwerpers voornamelijk zijn gericht op Bosch’ protegé Renée Ballard.

Na zijn studie journalistiek is Michael Connelly als misdaadverslaggever aan het werk gegaan bij de Los Angeles Times. Ongeveer 30 jaar gelegen schreef Connelly zijn eerste thriller en dit heeft hem geen windeieren gelegd, zijn boeken hebben alle belangrijke thrillerprijzen gewonnen en wereldwijd heeft hij al meer dan 80 miljoen boeken verkocht. Als bekroning van zijn werk ontving Connelly in 2018 de Diamond Dagger award voor zijn gehele oeuvre. Connelly wordt alom geprezen om zijn realistische weergave van de door de politie gebruikte opsporings- en onderzoeksmethoden.

“Ik heb een vastomlijnd idee van de dader en ik krijg het niet op de stapel. Maar anders dan bij dit gezin ging Albert zelf met zijn moordenaar op stap. Bij sommige mensen dringt de wol hun huis binnen. Mensen zoals Albert nodigen zelf de wolf uit.”

Nadat LAPD-rechercheur Renée Ballard één van haar superieuren heeft aangeklaagd voor seksuele intimidatie wordt ze overgeplaatst naar de Hollywood Division waar ze voornamelijk nachtdiensten draait, zo ook op oudejaarsavond. Samen met een collega rechercheur van de afdeling zedenzaken zijn ze de ‘Middernachtmannen’ op het spoor. Tijdens feestdagen slaan deze mannen in de nacht toe, zij overmeesteren en verkrachten hun slachtoffer. Het is oudejaarsavond, dus de kans is groot dat er weer een nieuw slachtoffer volgt.

Als de klok twaalf uur slaat luiden honderden feestvierders traditioneel het nieuwe jaar in door met hun geweren een salvo in de lucht te schieten. Vlak na middernacht wordt Renée Ballard opgeroepen omdat een plaatselijke autohandelaar dodelijk is getroffen door een kogel tijdens een druk straatfeest. Al snel blijkt dat de betreffende kogel niet uit de lucht is komen vallen, maar dat het slachtoffer op koelbloedige wijze om het leven is gebracht. Het onderzoek brengt haar al snel op het spoor van gewelddadige drugsbendes en een andere onopgeloste moordzaak, die werd behandeld door Harry Bosch.

Renée Ballard is gedreven om de waarheid achter deze moordzaken boven tafel te krijgen, maar ook de zaak rondom de ‘Middernachtmannen’ kan zij niet los laten. Als haar onderzoek wordt tegengewerkt vanuit de eigen politieorganisatie besluit zij de stoute schoenen aan te trekken en oud rechercheur Harry Bosch in haar onderzoek te betrekken. Samen gaan zij ook zoek naar het verband tussen beide moordzaken. Zij nemen hierbij grote risico’s, want de moordenaar die zo lang onopgemerkt is gebleven, weet dat ze achter hem aan zitten.

“De vier rijstroken voerden door arme buurten en rijke buurten, langs daklozenkampen en luxe villa’s, langs iconische instituten voor entertainment en onderwijs, cultrestaurants en cultreligie. Het was de straat van honderd steden en toch was het allemaal één stad.”

Zoals we inmiddels gewend zijn van Michael Connelly hanteert hij in Het holst van de nacht een prettige schrijfstijl, waarbij detail en diepgang wordt gecombineerd met snelheid en spanning. In Het holst van de nacht is de rol van Harry Bosch alweer iets verder afgeschaald en treedt Renée Ballard meer in de schijnwerpers. Dit is natuurlijk niet vreemd. Het personage Harry Bosch gaat al lange tijd mee en Renée Ballard zorgt voor vernieuwing.

Connelly wordt geroemd om zijn realistische weergave van de door de politie gebruikte opsporings- en onderzoeksmethoden. In Het holst van de nacht is het feitelijke onderzoek van ondergeschikt belang, maar zoals gebruikelijk vliegt Connelly nergens uit de bocht en behoudt het verhaal een realistisch karakter. Het holst van de nacht is geschreven tijdens de Coronapandemie en dit zorgt voor vermakelijke details in het verhaal. De preventieve maatregelen, die wij bijna als normaal zijn gaan zien, zijn ook in het verhaal verwerkt. Hierbij gebruikt Connelly de karakters van zowel Harry Bosch als Renée Ballard om zijn visie en mening ten aanzien van deze maatregelen genuanceerd te uiten.

Het schrijven van een langlopende serie biedt voor- en nadelen. Het voordeel is dat Michael Connelly inmiddels een trouw schare fans heeft opgebouwd, waardoor de kassa’s wereldwijd beginnen te rinkelen bij het verschijnen van een nieuwe ‘Harry Bosch’. Het nadeel is dat het steeds lastiger wordt om de lezers te verrassen en dit gaat duidelijk ten koste van de originaliteit. Ondanks dat Het holst van de nacht wederom een sterk boek is, kan het hierdoor niet rekenen op onze ‘perfect score’. Maar met een mooi oordeel van **** is dit zeker geen miskoop. Connelly is simpelweg te goed!

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.