De omslag afbeelding van het boek Een gewaarschuwd man
Serie Jack McEvoy
Auteur(s) Michael Connelly
5
Review date 16 november 2020

Michael Connelly werd als misdaadverfslaggever genomineerd voor de Pulitzerprijs. Connelly’s boeken hebben alle belangrijke thrillerprijzen gewonnen en er zijn inmiddels meer dan 60 miljoen exemplaren verkocht. In 2018 won hij de Diamond Dagger van de Crime Writers’ Association voor zijn gehele oeuvre. Bij het zien van alleen de afbeelding op de omslag van Een gewaarschuwd man weten de echte fans al dat je met een thriller van Michael Connelly te maken hebt!

Een gewaarschuwd man is de derde thriller in de serie rondom journalist Jack McEvoy. De ervaren verslaggever heeft eerder moordenaars ontmaskerd. Wanneer een vrouw met wie Jack een onenightstand heeft gehad wordt vermoord, stuit hij op het meest geslepen criminele meesterbrein waarmee hij ooit in aanraking is gekomen. Jack stort zich op de zaak, tegen de waarschuwingen van de politie en zijn hoofdredacteur in en doet een schokkende ontdekking die deze moord verbindt met andere potentiële moorden.

Jack zelf is alleen ook een verdachte en hij moet zich in allerlei bochten wringen om niet in de gevangenis te belanden. Langzaam maar zeker komt hij steeds dichterbij de identiteit van de seriemoordenaar. Die lijkt hem echter steeds een stap voor te zijn en weet meer over zijn slachtoffers dan ze konden vermoeden.

“(…) Ze kon niet meer om hulp schreeuwen, de adem werd haar afgesneden. Ze stribbelde tegen, maar haar benen zaten verward in de lakens en hij was te sterk. Zijn greep om haar nek was als een bankschroef. Aan de rand van haar blikveld kwam het duister opzettten. Hij tilde zijn hoofd van het bed en bracht zijn mond naar haar oor. “Ze noemen mij de Klauwier: , fluisterde hij.”

Met deze passage start Connelly het verhaal en ontketent daarmee de ijzingwekkende zoektocht naar de ‘Klauwier’. Als lezer wordt je steeds op het verkeerde been gezet door weldoordachte plotwendingen. Op sublieme wijze houdt Connelly de zoektocht levend door de verrassende ontwikkelingen te koppelen aan de realiteit. Zo speelt DNA en de kwetsbaarheid bij het vrijwillig afgeven daarvan een belangrijke rol. Lezers wees gewaarschuwd, eenmaal gestart in dit boek, is wegleggen geen optie meer. Je wordt onderdeel van het verhaal en waant jezelf in de rol van Jack. Met Een gewaarschuwd man heeft Connelly een fantastisch meeslepende thriller afgeleverd. Spanning tot op het bot!

Een gewaarschuwd man is daarom een absolute must-read voor de echte thrillerliefhebber!

Chris van der Brug

22 april 2024 2:29

0

Een gewaarschuwd man is de derde thriller in de serie rondom journalist Jack McEvoy (lees hier onze recensies). De ervaren verslaggever heeft eerder moordenaars ontmaskerd. Wanneer een vrouw met wie Jack een onenightstand heeft gehad wordt vermoord, stuit hij op het meest geslepen criminele meesterbrein waarmee hij ooit in aanraking is gekomen. Jack stort zich op de zaak, tegen de waarschuwingen van de politie en zijn hoofdredacteur in en doet een schokkende ontdekking die deze moord verbindt met andere potentiële moorden.