rancune max seeck thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Max Seeck
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 5 februari 2024

Max Seeck levert met Rancune wederom een pareltje af. In Finland werd dit derde deel in de Helsinki-reeks rondom rechercheur Jessica Niemi beloond met de ‘Glazen Sleutel’ voor beste Scandinavische thriller. Deel één in de serie, De Trouwe Lezer kreeg al de Finse debutantenprijs. Seeck is 38 jaar en naast auteur ook scenarioschrijver, filmregisseur en producent. In een eerder interview  met ons gaf Seeck aan dat deel drie “het slimste en meest verfijnde van alle Jessica Niemi-boeken tot nu toe is”. Seeck weet deze hooggespannen verwachtingen zonder meer waar te maken.

De vooraanstaande Finse zakenman Eliel Zetterborg wordt vermoord aangetroffen in zijn appartement in Helsinki. Al enige tijd werd hij bedreigd vanwege een zakelijke beslissing. De zaak wordt complex als er meerdere motieven in het spel zijn. De enige aanwijzing die de politie heeft is een oude foto waarop drie mannen poseren. Het gezicht van Eliel is zichtbaar, van de andere twee personen is het gezicht weggekrast. Onduidelijk is of het hier gaat om andere potentiële slachtoffers of dat hier iets anders achter schuilt.

Jessica Niemi is nog niet hersteld van het in de vorige zaak opgelopen trauma. Daarom krijgt Jusuf Pepple de leiding over het onderzoek. Jusuf betrekt Jessica wel bij de zaak en door de foto met de weggekraste gezichten wordt Jessica weer gedwongen om de demonen uit haar verleden onder ogen te zien.

Rancune is een heerlijke donkere Scandi-thriller. Een vernuftig plot zorgt ervoor dat je als lezer niet moet verslappen en ook zeker geen voorspellingen kunt doen over het verloop. Seeck geeft zelf aan dat in dit derde deel gebeurtenissen uit de twee voorgaande delen worden afgewikkeld. Voor de lezer die de voorgaande delen niet heeft gelezen komen daardoor veel gebeurtenissen uit de lucht vallen. Met name voor het begrijpen van de rol van Jessica is enige voorkennis wel vereist. Ondanks dat blijft het mysterie in dit deel intrigerend en een sterk op zichzelf staand verhaal.

In Rancune worden verschillende keren sprongen naar het verleden gemaakt. N De personages van het huidige mysterie hadden daar een prominente rol. . Seeck zuigt de lezer hierdoor mee  in het verhaal en laat de lezer zoekende in welke kant de verhaallijn opgaat. Met de vele verschillende personages  is het wel opletten geblazen, zeker wanneer gerefereerd wordt naar gebeurtenissen uit eerdere delen. Seeck weet de ‘demonen’ van Jessica zeer goed te verwoorden en schept daarmee één en al verwarring over wat  ‘echt en niet echt’ is. Seeck geeft ieder personage bovendien een zekere diepgang waardoor je meer betrokken wordt bij het verhaal en kennis maakt met een diepere laag.

Het taalgebruik ligt op hoog niveau, en daarmee is het boek minder toegankelijk.   Het leestempo komt hierdoor soms wat lager  te liggen. Positief hiervan is dat verhaal nog beter binnenkomt, dus dit is zeker geen straf. Het zo snel mogelijk uit willen lezen om het plot te ontrafelen is  daarmee alleen geen optie.

Inmiddels is er ook een vierde deel toegevoegd aan de serie. Loukko is de Finse titel. Seeck heeft aangegeven dat dit ook het laatste deel is. Rancune is een absolute aanrader, zeker voor wie de eerdere delen heeft gelezen. Gezien het niveau van de eerdere delen zal ook deel vier simpelweg een ‘must read’ worden. Wanneer deze in Nederland uitkomt is nog niet bekend. Wij kijken er in ieder geval naar uit, want Seeck laat zien dat er ook fantastische thrillers uit Finland komen.

Vertaling: Petri Hoogendijk, via het Scandinavisch Vertaal – en Informatiebureau Nederland (SVIN).

Chris van der Brug