De omslag afbeelding van het boek Mather, Matthew - Cyberstorm
Auteur(s) Matthew Mather
4
Review date 26 april 2016
New York wordt geteisterd door één van de ergste sneeuwstormen ooit als een onbekende hackersgroep het hele internet platlegt. Afgesloten van de buitenwereld proberen Mike Mitchell en zijn familie samen met een aantal buren te overleven in hun appartementencomplex. Dat laatste wordt bijna onmogelijk gemaakt als overal de elektriciteit uitvalt en hulp van de overheid uitblijft. Wat volgt is volledige anarchie onder de bevolking van Manhattan waarbij plunderingen en gewelddadigheden aan de orde van de dag zijn. Als dan ook nog heel Manhattan door het leger in quarantaine wordt gezet omdat er vogelgriep en cholera zou zijn geconstateerd, is het bal en breekt er algehele paniek uit, waardoor de stad in een post-apocalyptische toestand terecht komt. Cyberstorm is een spannend verhaal met een inhoud dat me meteen al aantrok. Een stel mensen in de nauw die het moet opnemen tegen de wrede elementen van de natuur en tegen elkaar en dat in een wereldstad als New York. Daar kan niet zoveel fout aan gaan. Gelukkig blijkt dat ook grotendeels zo te zijn. Na een tamelijk onbekommerd begin wordt de sfeer al snel grimmiger als New York door een sneeuwstorm en cybercriminelen wordt getroffen en wordt de lezer meegenomen in een maalstroom van gebeurtenissen. Wanneer de ernst van de situatie steeds duidelijker wordt en Michael en zijn buren zich genoodzaakt zien om hun appartement om te bouwen tot een vesting om vreemdelingen te weren, neemt de spanning bovendien behoorlijk toe. Deze spanning blijft constant door het hele boek heen voelbaar en dat houdt je constant nieuwsgierig naar meer. De strooptochten die Michael en zijn buren af en toe buiten moeten ondernemen in een door sneeuw en geweld geteisterd New York, worden mooi beschreven. En toch wordt het verhaal af en toe onnodig opgehouden door discussies over de gevaren van het internet, over het gebrek aan privacy, over de controle die de overheid over ons uitoefent en de vrijheid van hackers om ons leven te ontregelen. Allemaal interessante discussies, maar het had wat mij betreft niet perse in deze roman gehoeven of het had hooguit als een zijnoot gebracht kunnen worden. Ook komen er af en toe woorden voor in het verhaal dat je niet direct in dit genre verwacht aan te treffen. Juxtapositie moest ik bijvoorbeeld echt even opzoeken. Al met al een prima leesbaar, spannend boek, dat best zonder zijn maatschappijkritische noot had gekund.

2 mei 2024 18:49

0