De omslag afbeelding van het boek Cross, Mason - Het jachtseizoen
Auteur(s) Mason Cross
4
Review date 4 april 2016
‘Een actiethriller pur sang.’

Over Mason Cross weet de lezer even weinig als over zijn protagonist Carter Blake. We weten van Cross dat hij met zijn gezin in Glasgow woont en zich bezighoudt met het schrijven van korte verhalen. Het jachtseizoen is zijn debuut in het thrillergenre en daarin maken we kennis met Carter Blake, wat niet zijn echte naam blijkt te zijn. Blake is een loner, iemand die alleen opereert. Zijn specialiteit is het opsporen van mensen die niet gevonden willen worden. Verder weten we weinig van hem. Pas na het lezen kunnen we concluderen dat Carter Blake veel weg heeft van collega-loner Jack Reacher en Mason Cross in Lee Child een zekere inspiratiebron heeft gevonden.

Het jachtseizoen opent met een sterke scène; Caleb Wardell, een beruchte seriemoordenaar, weet te ontsnappen tijdens zijn transport naar de dodencel. De instanties zijn in rep en roer, want Wardell staat te boek als een levensgevaarlijke crimineel die een groot aantal moorden op zijn kerfstok heeft staan. Paniek alom dus. Een speciaal team van de FBI wordt opgesteld om Wardell zo snel mogelijk weer achter de tralies te krijgen. Ze krijgen daarbij hulp van Carter Blake, die door hogerhand wordt ingeschakeld het team te ondersteunen. In eerste instantie moeten de ‘zwartpakken’ niks hebben van deze loner en laten ze hem zijdelings zijn gang gaan. Maar al snel moeten ze erkennen dat de ingevingen van Blake ze op het goede spoor zet. De tijd dringt, want Wardell is weer begonnen waar hij destijds voor is opgepakt: het vermoorden van schijnbaar willekeurige, onschuldige mensen.

De gebeurtenissen in het boek volgen elkaar in rap tempo op. Het jachtseizoen speelt zich af in een week tijd, waarbij elk hoofdstuk begint met datum en tijd. Bovendien beleeft de lezer middels wisselende perspectieven het verhaal door meerdere ogen. Ik-persoon Carter Blake is de meest interessante, al zijn de lijnen van moordenaar Wardell en FBI-agente Elaine Banner ook zeker belangwekkend.

Cross laat zien dat hij goed kan schrijven, hij hanteert een fijne schrijfstijl welke vlot leest. Spanning, snelheid en actie; Het jachtseizoen bevat het allemaal. In steeds korter wordende hoofdstukken neemt Cross je mee naar een daverende climax. Een actiethriller pur sang.

Doordat je zo weinig weet over Carter Blake, kan je je als lezer niet helemaal verplaatsen in zijn doen en laten. De diepte in zijn karakter ontbreekt nog en moet in volgende delen worden gepolijst. Over zijn verleden krijgen we sporadisch wat te weten. Het enige wat opvalt is dat Blake beschikt over een ijzersterk fysiek vermogen en een goed stel hersens. Bovendien bewijzen zijn gedachtes over en nietszeggende avances met zijn vrouwelijke collega dat hij ook een gevoelige kant heeft.

Of Mason Cross met Carter Blake echt een verfrissend, uniek hoofdpersonage heeft geschapen, zal pas blijken in de vervolgdelen, die in Amerika al zijn verschenen.

Wanneer Cross een eigen draai aan zijn verhalen geeft, zal ik fan worden van de serie. Het jachtseizoen is een veelbelovend debuut dat daar naar uit doet kijken!

5 mei 2024 4:36