De omslag afbeelding van het boek Kubica, Mary - De onbekende vrouw
Auteur(s) Mary Kubica
Uitgeverij(en) HarperCollins
5
Review date 27 augustus 2020
Van geschiedenislerares naar fulltime auteur, het is voor de in Amerika woonachtige Mary Kubica niet eens een onoverkomelijke stap. Als je boeken in meer dan dertig talen zijn verschenen en er totaal meer dan twee miljoen exemplaren wereldwijd zijn verkocht mag je tot de conclusie komen dat de overstap niet eens zo onlogisch is geweest. In Nederland zijn er vijf van haar boeken verschenen met De onbekende vrouw als meest recente.

Het is een vreemde erfenis die Will Foust naar hem toegeschoven krijgt. Bij het overlijden van zijn zus Alice erft hij haar huis onder voorwaarde om ook de voogdij van haar 16-jarige dochter Imogen op zich te nemen. Samen met zijn vrouw Sadie en hun kinderen, de 14-jarige Otto en 7-jarige Tate, verhuizen ze naar een van de honderden eilandjes voor de kust van Maine. Imogen begroet het gezin meer dan vijandig en met name Sadie kan weinig goeds bij haar doen. De kleine gemeenschap staat volledig op zijn kop als het vermoorde lichaam van Morgan Baines wordt gevonden. De lokale politie in de persoon van agent Berg, start het onderzoek naar de moordenaar. Ondertussen gaat de nieuwe woonomgeving de onstabiele Sadie steeds meer tegenstaan en het liefst wil ze vandaag nog verhuizen. Haar twijfel zet ze tijdelijk opzij als ze aanwijzingen vindt dat de moordenaar van Morgan misschien wel met haar onder een dak leeft. Ze start zelf een onderzoek naar de moord…
‘Mijn tanden klapperen. Door de wind kan ik mijn ogen bijna niet openhouden. De sneeuw waait van alle kanten tegen me aan, zwiert door de lucht zonder echt te vallen, rondwervelend als een windhoos’
Kubica bouwt de plot voornamelijk vanuit perspectiefwisselingen op, voor een belangrijk deel vanuit de personage Sadie maar ook de minder bekende Camille en volledig onbekende Muis leveren hun aandeel. De auteur gebruikt deze personages ook voor het zaaien van twijfel. Halverwege het verhaal is die zo sterk aangegroeid dat het voor de lezers schier onmogelijk wordt te bepalen wie nog te vertrouwen is. Tergend langzaam krijgen de geschiedenissen van de zeer sterk neergezette personages steeds meer vorm maar ook dat brengt geen directe oplossing. Plotwendingen zijn wel schering en inslag omdat de verledens niet van iedereen zonder smetje is. De auteur weet met subtiele aanwijzingen steeds de verdachtmakingen te laten wisselen en dat sterkt de nieuwsgierigheid en de drang tot doorlezen ongemerkt. Oude verkeringen, jaren eerder gestorven vrouwen, geruchten over vreemdgaan brengen beelden tot ontwikkeling die verbleken als de aandoening dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) een rol gaat spelen. Kristalhelder verwoordt Kubica deze psychische aandoening waarbij een aantal symptomen goed voor het voetlicht komen. Het levert rendement op omdat de eerder sterk neergezette personages volop gelegenheid krijgen hun rol met verve te spelen.

Samengevat herbergt De onbekende vrouw een stevig maar stabiel plot dat vanuit de basis sterk is opgebouwd en tot het einde toe veel verrassingen in petto heeft. Lang blijft onduidelijk wat er al die jaren gespeeld heeft. De auteur voedt de plot met veel raffinement en doseert ongemerkt ogenschijnlijk onbelangrijke details die het waard zijn om op het netvlies te houden. Maar dat besef komt pas als de laatste pagina is bereikt. De onbekende vrouw, een zeer sterke aanrader voor lezers die psychologische thrillers ambiëren.

10 mei 2024 5:49

0