De omslag afbeelding van het boek Spiegeleffect
Auteur(s) Marleen Hartog
Uitgeverij(en) Pumbo
5
Review date 27 januari 2021
Marleen Hartog (1984) hield altijd al van spannende verhalen. Ze schreef in 2019 Skoftig, haar thrillerdebuut, waarmee ze een plek veroverde op de shortlist van ThrillZone voor Beste Nederlandstalig Thrillerdebuut (lees hier onze recensie). Daarvoor schreef ze drie 3 waargebeurde boeken. In 2013 was dat Geboren met een schisis- zo moeder, zo zoon, daarna schreef ze Anders wonen-verhalen van paradijsvogels. Met Paul Roozendaal schreef ze vervolgens Uit de goot, een boek over zijn verslaving en afkickproces. Op haar website schrijft ze zelf ‘Boeken zijn als spiegels: je ziet alleen wat al in jou zit… lees dus met een gerust hart mijn thrillers!’ Op de voorzijde van het boek een rode zonnebril met spiegeleffect. Ook aan de binnenzijde is qua vormgeving gespeeld met het spiegel-effect. Duidelijk hét thema van het boek, spiegelen

Kim en Marius hebben al langer een relatie, waarin Kim zich niet fijn meer voelt. Kijkend in de spiegel weet ze niet meer wie ze is. Ze besluit weg te gaan en vertrekt naar Thailand. Daar gaat ze op zoek naar zichzelf. Ze ontmoet er een man met wie ze een korte affaire heeft en een stel backpackers met wie ze een tijdje optrekt. Bovenal probeert ze te genieten.
‘Dan ben je zorgenvrij. Gun het jezelf een poosje te doen wat je leuk vindt. Dat moet je eigenlijk altijd doen, maar dat vind jij duidelijk moeilijk. Start er dan hier, in Thailand, mee.’ ‘Dat doe ik al sinds ik jou ken.’ ‘Ik ben een goed voorbeeld.’ Ik ben te dronken om mijn wenkbrauwen op te trekken en besluit te lachen. Harder en harder. Ik kan er niet meer mee stoppen. ‘
Er blijkt echter een seriemoordenaar actief te zijn, iets wat de sfeer in Thailand beklemmend maakt voor toeristen. Kim maakt bizarre dingen mee en ontdekte onvermoede kanten van zichzelf. Ze vlucht terug naar Nederland en naar haar man en probeert haar oude leven weer op te pakken. In het tweede deel van het boek lees je het verhaal van Lona, die getrouwd is, een baby verzorgt en moet leven met een vreselijk geheim. Ze zorgt ervoor niet op te vallen, zodat dit geheim verborgen blijft.
‘Met mijn rug tegen de muur en mijn armen om mijn opgetrokken knieën geslagen, zit ik in de hal op de grond. De avondschemering die door het glas in de voordeur valt, werpt een zachte schaduw over me heen. Coco ligt naast me op de deurmat. Niet de meest hygiënische plek, maar ik ben allang blij dat ze rustig is.’
Als haar geheim toch aan het licht dreigt te komen, zal Lona een weg moeten vinden om hier mee om te gaan. Het wordt dan erg spannend, omdat ze wordt ingehaald door herinneringen uit haar verleden en mensen die haar hier mee confronteren. Ze wil haar geheim bewaren, wat al moeite genoeg kost, maar wordt nu ook ‘opgejaagd’ door een oude bekende vanuit Thailand, die iets van haar wil. Deze dubbele dreiging maakt dat Lona gespiegeld wordt door de mensen om haar heen en steeds meer zicht krijgt op hun, maar ook op haar eigen, duistere kanten… Pas tegen het einde bij de ontknoping, vallen dingen op hun plek en krijg je als lezer door hoe het werkelijk zat. Knap bedacht!

Hartog schrijft zeer beeldend en geeft de gedachtes van de hoofdpersonen uitgebreid weer. Hun twijfels, angsten, maar ook hun soms relativerende manier van naar de wereld kijken. Het is een vlot geschreven boek, waarin je meegenomen wordt in de belevingswereld van meerdere mensen, in Nederland, maar ook naar Thailand. Dit land en de omgeving waar het verhaal zich afspeelt worden ook beeldend beschreven, waardoor je makkelijk in het verhaal komt.

Spiegeleffect heeft sommige zeer spannende delen, die je echt in een keer door wilt lezen. Ook zijn er soms meer beschrijvende delen en dat is nodig om situaties en mensen te leren kennen. Onderhuids voel je dan dat er toch wel wat ‘op de loer ligt’ en er wat gaat gebeuren.

Spiegeleffect is een spannende psychologische thriller, geschreven in een vlotte stijl, met veel humor.

25 april 2024 11:49

0