geen held mark owen boek recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Mark Owen
4
Review date 30 april 2016
Categories Geschiedenis

Op onze site is meer dan eens aandacht besteed aan het boek "Geen gemakkelijke dag" van Mark Owen, een ex-Navy SEAL die erbij was toen Osama bin Laden zijn laatste adem uitblies. Zijn boek was controversieel, werd berucht, maar wij genoten ervan. En nu heeft Mark Owen tot onze grote blijdschap een nieuw boek geschreven over zijn loopbaan bij de SEALs: Geen held.

Mark Owen heeft met Geen held een boek geschreven waarin hij levenslessen geeft, gekoppeld aan de missies die hij in zijn veertienjarige loopbaan als SEAL uitvoerde. Het geeft een zeer interessant beeld in de mentale stand van een getrainde elitesoldaat. Kou, afzien, fysieke pijn, ellenlange verveling: deze mannen hebben alles meegemaakt en zijn hier op een mentale manier op getraind. Owen beschrijft vooral missies die hij deed in het Irak na de Amerikaanse invasie en Afghanistan tijdens de jacht op UBL en talibanstrijders. Meer dan eens kroop Owen door het oog van de naald, zoals die keer dat ze een compound binnenvielen waarvan ze al wisten dat dit waarschijnlijk een hinderlaag was. Het scheelde maar weinig of Owen was er niet meer geweest. Les: luister als leidinggevende naar je ondergeschikten én luister naar je onderbuikgevoel. Of die keer dat Owen onder een falende parachute hangt. Les: blijf rustig, doe wat je getraind hebt en raak vooral niet in paniek.

Het meest interessant is wellicht de missie waarin ze een dorp overvallen waar de taliban zich schuilhoudt. Het loopt af in een eenzijdige schietpartij, maar hier koppelt Owen het PTSS probleem aan: hoe kun je na zo'n missie slapen als je net iemand hersenen uit zijn hoofd hebt geschoten? Een zeer interessant stukje amateurpsychologie, bekeken vanuit de ogen van een ervaringsdeskundige. Owen weet overigens in zijn boek helder te maken dat SEAL's geen supermensen of helden zijn. Het zijn hardwerkende, afziende soldaten die leren van hun fouten en jarenlang aan hun talenten werken.

Geen held is anders dan "Geen gemakkelijke dag". Die laatste stond vooral in het teken van de jacht op Osama bin Laden. Geen held is ook een soort waargebeurde actiethriller, maar wel eentje met een (veel) diepere onderstroom: de levenslessen die Owen opdeed in zijn carrière. Het maakt van Geen held een boek die meerdere doelgroepen zal aanspreken: liefhebbers van militarisme, liefhebbers van managementboeken en liefhebbers van thrillers. Owen heeft overigens een zeer aangename schrijfstijl: simpel, to-the-point en helder. Geen held is ook daardoor een boek dat veel mensen zal aanspreken. En heb je "Geen gemakkelijke dag" nog niet gelezen? Ga dat dan alsnog doen! Een kritische noot: in de eerste druk die wij lazen zaten (te)veel druk- en grammaticale fouten. Da's jammer van zo'n kwalitatief boek!

5 mei 2024 18:06

0