geen gemakkelijke dag mark owen geschiedenis thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Mark Owen
4
Review date 26 april 2016
Categories Geschiedenis

Het is inmiddels ruim twaalf jaar geleden dat Osama bin Laden met zijn Al-Qaida de aanslagen van 9/11 pleegde. Daarna duurde het bijna tien jaar voordat de Verenigde Staten de terroristenbaas uit Saoedi-Arabië vonden en doodden. Die missie werd uitgevoerd door een team van de speciale eenheid "Navy SEALS", SEAL Team Six. Hun bestaan is in schaduwen gehuld en er is maar weinig bekend over hun werkwijze. Door één man krijgen we echter een kijkje achter de schermen: Mark Owen.

Mark Owen, een pseudoniem want in het echt heet hij Matt Bissonnette, heeft jarenlang gediend bij SEAL Team Six. En nog belangrijker -want daarom lezen we Geen gemakkelijke dag stiekem-, hij deed mee aan de missie om bin Laden te doden. Dat hij dit boek schreef, deed in de V.S. enorm veel stof opwaaien. En logisch, want Defensie wil zo weinig mogelijk loslaten over de operaties van dit team. Toch kwam het boek vorig jaar uit en het werd een bestseller. En niet voor niets.

Owen begint zijn boek met de selectieprocedure voor SEAL Team Six. Maar waar andere auteurs beginnen met een uitgebreid relaas over de zwaarte van deze procedure en hoe vaak ze aan opgeven hebben gedacht, weet Owen het kort en aangenaam te houden. Na krap een dozijn bladzijden schuift het accent door naar de missies die hij als SEAL uitvoerde en dat is veel interessanter. Veel daarvan zijn missies om bin Laden te doden en evenzoveel keer lopen deze met een sisser af. De frustratie druipt van de bladzijden af: vaak zijn deze mislukte operaties volgens Owen toe te schrijven aan de trage raderen binnen het Amerikaanse leger. Daarna vliegen we opeens mee in een C-130 Hercules transporttoestel en voor je het weet hang je onder een parachute en daal je af in de Stille Oceaan, om daar samen met de SEALS een Amerikaans vrachtschip van Somalische piraten te ontdoen. Allemaal zeer enerverende ervaringen die je als lezer door de ogen van Owen beleeft.

Nadat de lezer ongeveer op de helft van het boek is, vangt de missie "Bin Laden" in Abottabad aan. En daar wordt het echt spannend. Het is geniaal hoe de Amerikaanse inlichtingendiensten achter de verblijfplaats van "UBL" zijn gekomen. De voorbereidingen voor de missie en de afwegingen zijn minutieus en Owen probeert ze ook zo te beschrijven. Als climax die niet zou misstaan in een spannende thriller vliegt de lezer met SEAL Team Six naar Abbottabad om de daadwerkelijke missie uit te voeren. Het eind kennen we.

Geen gemakkelijke dag leest, anders dan de titel zou suggereren, gemakkelijk weg. Owen heeft een prettige schrijfstijl waardoor je als lezer door de pagina's vliegt. De ingrediënten zijn daar natuurlijk ook naar: de missie om bin Laden te doden past in een jongensboek. Amerika heeft er bijna tien jaar op moeten wachten. Maar ook de rest van het boek is aantrekkelijk genoeg om te lezen, al zal nagenoeg iedereen het boek lezen om de missie "bin Laden" van dichtbij mee te maken.

Geen gemakkelijke dag is een aanrader voor de liefhebber van het militaire actiegenre, maar ook voor de thrillerliefhebber is er genoeg te beleven.

3 mei 2024 0:25

0