De omslag afbeelding van het boek Clancy, Tom - In de aanval
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Mark Greaney
4
Review date 1 mei 2016

Tom Clancy, uitvinder van de technothriller, overleed op in 2013 op 66-jarige leeftijd. Hij liet een immense nalatenschap aan boekrijkdom achter. De jacht op de Red October is daar wellicht het meest sprekende voorbeeld van. Net als bij het overlijden van Robert Ludlum werd besloten zijn naam in het thrillergenre te laten voortleven. Met andere woorden; andere schrijvers brengen na het overlijden van de betreffende auteur, boeken uit onder de naam van hem. De eerste na het overlijden van Tom Clancy, Verdenking van verraad, was aangenaam om te lezen. De auteur, Mark Greaney, had goed naar Clancy gekeken maar kon zijn klassiekers helaas niet evenaren. Nu is er In de aanval, en mag Greaney het nogmaals proberen.

Jack Ryan sr. heeft als president van de V.S. een probleem. De nieuwe leider van Noord-Korea, Choi, spreekt spierballentaal en laat ook zijn tanden zijn. Hij dreigt de balans in de Pacific te verstoren door op grote schaal wapentesten uit te voeren. Maar bij een van die rakettests gaat het verkeerd. Een slecht werkend mechanisme zorgt ervoor dat de raket niet ver komt. Noord-Korea moet, om zijn raketten succesvol te laten werken, op zoek naar de goede technologie en gaat daarbij over lijken; zelfs Amerikaanse. Tegelijkertijd worden er in het zuiden van het communistische bolwerk zeldzame mineralen gevonden. Als deze gedolven kunnen worden, levert dit Choi letterlijk biljoenen dollars op. En dus geld voor wapens of technologie. Maar om de mineralen boven de grond te krijgen is specialistische know how nodig. En die heeft Noord-Korea niet. Een aantal uitdagingen dus. Tegelijkertijd ziet het land Jack Ryan sr. als dé grote reden waarom het zo slecht gaat in Noord-Korea. Ze besluiten een moordaanslag te gaan voorbereiden om Ryan voor eens en altijd uit de weg te ruimen.

In In de aanval zien we de good ol' karakters terug die de boeken van Tom Clancy zo geweldig maakten. Zo is er Jack Ryan sr., die momenteel weer president van Amerika is. In de aanval is alweer de achttiende Jack Ryan-thriller (!). En ook Ding Chavez en John Clark passeren de revue, die bij de Campus werkzaam zijn. De Campus is een geheime dienst die als een soort laatste verdedigingslinie van de V.S. fungeert. Dat is tegelijkertijd ook de organisatie waar Jack Ryan JUNIOR werkt, al weet zijn vader daar niets vanaf. De personages in In de aanval staan dus al, als een huis; een makkie voor Mark Greaney zou je zeggen.

De verhaallijn die Greaney ons voorschotelt is interessant; Noord-Korea is een vazalstaat die voor veel problemen zorgt. Net als zijn collega in het echte universum, Kim Jong-Un, is Choi ambitieus om een nucleaire macht op te bouwen. Het is regelmatig tenenkrommend om te zien hoe heftig het eraan toegaat in dat land. Martelpraktijken, mensen die worden gevoerd aan hongerige honden; de rillingen gaan over de ruggengraat bij het lezen van zulke heftige scènes. En als we de auteur mogen geloven, zijn dit soort praktijken eerder regel dan uitzondering in Noord-Korea. Dat Greaney heeft besloten een land als tegenstander van Ryan sr. te gebruiken, is weer eens wat anders dan de zoveelste terreurgroep die Amerika probeert aan te vallen. Wat dat betreft doet Greaney wat Clancy ook vaak deed; landen lijnrecht tegenover elkaar zetten. Hij blijft daarbij echter weg van de all-out oorlog waarmee de grootmeester zijn boeken vaak doorspekte. Greaney houdt het bij de spionnen die in het duister hun werk doen en daar een soort schemeroorlog voeren. En dat doet de Amerikaanse auteur goed. Hij weet waar hij het over heeft en zet daarbij ook nog een spannende plot neer. Een plot die veel uitgebreider is dan zijn Verdenking van verraad, die wij destijds een microthriller noemden.

De auteur heeft wel even nodig om zijn fundament te leggen, maar wanneer hij dan zover is, gaat In de aanval in de zesde versnelling. Die snelheid is het kenmerk van Mark Greaney. Hij gebruikt veel actie door het hele boek heen, daar waar Clancy zelf veel tijd nam om naar een actieclimax te werken. Daarnaast is de diepgang in het werk van Greaney een stuk minder. Geen uitgebreide conversaties, of lange uitleggen van wapentuig; het is redelijk rechttoe-rechtaan. Maar het zij Greaney vergeven; In de aanval is een fijne thriller die zeker in de schaduw van de grootmeester mag staan.

29 maart 2024 13:44

0