het zal nooit meer kaviaar zijn west bontekoe thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 24 april 2023

“Als je de dood in de ogen kijkt, worden geheimen zinloze ballast.”

Het zal nooit meer kaviaar zijn vertelt het verhaal van de Nederlandse Sofia die bij een bank in New York werkt. Als ze een klant bewusteloos bij de bankkluisjes in de kelder vindt, neemt ze een gevaarlijke beslissing. Dit is het begin van een reeks gebeurtenissen die ertoe leiden dat Sofia als kok bij een grote maffiabaas gaat werken. Door het bereiden van verrukkelijke maaltijden wint ze het vertrouwen van de topcriminelen en achterhaalt zo hun geheimen.

Marja West & Anna Bontekoe, moeder en dochter, schrijfster en kok, hebben samen het verhaal van Sofia geschreven. Een verhaal wat een mengeling is van feit en fictie gelardeerd met de lekkerste gerechten. En zo is Het zal nooit meer kaviaar zijn het beste van twee werelden; een spannend verhaal met een sausje van vertellingen over het heerlijkste eten.

Als Sofia haar laatste dagen slijt in het hospice besluit ze om haar verhaal te gaan delen met Evi, een onderzoeksjournalist wiens carrière maar niet van de grond wil komen. Het blijkt dat Sofia onderdeel is van het Amerikaanse getuigenprogramma, maar ze besluit dat ze haar verhaal nu wel kan vertellen.

We worden meegenomen naar het New York van 1975, waar een jonge Sofia terechtgekomen is op zoek naar haar vader. Na zijn overlijden moet ze voor zichzelf komen en begint bij een bank waar ze o.a. het beheer over de kluisjes heeft. New York is in de greep van de maffia en ook deze lieden moeten af en toe in hun bankkluisje zijn. Dan krijgt een grote maffiabaas een hartaanval in de kluisjeskelder en zinder nadenken neemt Sofia enkele documenten van deze baas mee. De maffia komt erachter dat de documenten weg zijn , en gaat verhaal halen bij de baas van Sofia. Hij weet van niets, vermoedt van alles en ontslaat Sofia. Enige tijd later is haar baas spoorloos.

Sofia gaat met haar documenten naar de FBI, omdat ze het vermoeden heeft dat ze te maken hebben met de verdwijning van Jimmy Hoffa. Maar daar wordt ze weggezet als een dom wicht en men neemt haar niet serieus. Voorts besluit ze om het heft in eigen hand te nemen. Het toeval wil dat Paul Castellano, ook een maffiabaas, een kok zoekt. Sofia , die Italiaanse roots heeft, besluit te solliciteren.

Wat volgt zijn de gebeurtenissen van dag tot dag, waarbij Sofia door haar kookkunst steeds verder door weet te dringen in het hart van Italiaanse maffia in New York en steeds dichter bij het ontrafelen van de geheimen komt.

Uiteindelijk heeft alles een prijs. En de prijs die Sofia moet betalen is dat ze de liefde van haar leven moet beliegen, bedriegen en uiteindelijk verlaten.

Het verhaal leest als een feel good-roman, met als constante dreiging de onvoorspelbaarheid van enkele maffiosi, het doorzetten van Sofia, en de uiteindelijke ontrafeling van een deel van de maffiafamilie. De finale van het boek is prachtig, maar tegelijkertijd ook triest.

Als toetje staan er ook een fiks aantal recepten, welke een wezenlijk onderdeel van het boek vormen, achterin weergegeven.

Al met al een aanrader voor de liefhebbers van spannende verhalen én lekker eten.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.