verzengende stilte marja boomstra thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Marja Boomstra
Uitgeverij(en) M-B Publishing
4
Review date 23 december 2022

Verzengende stilte is het tweede deel in de serie rond Chaja geschreven door Marja Boomstra.

Opgelet! Deze recensie bevat spoilers als je het eerste deel van de Chaja-serie, Verbroken verleden, nog niet gelezen hebt.

We gaan verder waar deel één gestopt is, bij de brand van het huis van Lucinda. Het verleden van Chaja komt nog meer onder de loep te liggen. Net als de gevoelens van haar en Reaven. Ze zijn tot over hun oren verliefd op elkaar maar te koppig om dat toe te geven. Het wantrouwen dat er is verdwijnt niet zomaar. Reaven doet er alles aan om het verleden van Chaja te kennen. Zij denkt daar echter anders over en blijft zwijgen. Reaven laat het daar niet bij en gaat op onderzoek uit. Zo ontdekt hij dat Chaja’s vader mogelijk onterecht in de gevangenis zit. Hierdoor komt hij voor een dilemma te staan. Volgt hij zijn hart of zijn verstand? Hij wil alles in het werk stellen om Chaja te beschermen, maar hoe ver kan hij hierin gaan? Lucinda blijft achter Chaja aanzitten, maar waarom is ze er zo opgebrand haar kapot te krijgen?

Deel twee van de Chaja­-serie bevat veel vragen. Gelukkig krijgt de lezer tijdens het lezen ook antwoorden op de vragen. Geleidelijk aan wordt het verleden van Chaja bloot gelegd en komt de waarheid aan het licht.  In Verbroken verleden was Lucinda eerder een belangrijk nevenpersonage. Dit is in het tweede deel anders. Ze wordt één van de hoofdrolspelers. Dit zorgt voor een paar onverwachte wendingen in Verzengende stilte.

Een trend die zich voortzet na deel één zijn de hoofdstukken die eindigen met een cliffhanger. Afwisselend lezen we opnieuw vanuit verschillende personages waardoor de lezer soms even op ‘zijn honger blijft zitten’ om te achterhalen wat er met het ander personage is/zal gebeuren. Hierdoor zit er wel direct een goede spanningsboog in het verhaal. Boomstra krijgt het voor elkaar om de lezer te dwingen door te willen lezen. Daar gaat je nachtrust…

Boomstra snijdt met deze serie diepgaande thema’s aan. Zelfpijniging, zelfbescherming, wraak, wantrouwen en eenzaamheid.  Deze thema’s worden goed uitgewerkt. De uitwerking ervan schept een duidelijk beeld voor de lezer. Ook de reden waarom Chaja aan zelfpijniging doet komt heftig aan bod. Eerst lijkt het wat vreemd, maar wanneer haar verleden volledig aan het licht komt begrijpen we het. Is het goed te praten? Nee, het geeft alleen aan dat mensen die eraan leiden dit vaak met een reden doen.

Boomstra heeft met de serie rond Chaja een goede psychologische thrillerreeks neergezet. Het is een serie die ervoor zorgt dat je door wil blijven lezen en Verzengende stilte is daarop geen uitzondering.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.