De omslag afbeelding van het boek Noorderlicht
Auteur(s) Mariska Overman
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 3 maart 2021

Auteur Mariska Overman is getrouwd met Rob, moeder van 2 kinderen, woont in Hengelo. Thriller Hoofdzaak (2017) was haar debuut. Daarna volgde Voltooid (2018),Verdoemd (2019), Het geheim van Grace (2020). Nu is haar nieuwste thriller Noorderlicht verschenen bij De Crime Compagnie. Overman heeft in februari van 2020 zelf de zeiltocht gemaakt uit dit boek. Ze verbleef op het zeilschip de Noorderlicht. De passagiers waren uiteindelijk de dankbare inspiratiebron, zoals de hele reis dat eigenlijk was. Alles wat je gaat lezen is grotendeels waar. Uiteraard is ieder personage verzonnen en berusten overeenkomsten met bestaande personen op toeval.

De kleinste details, die zijn het belangrijkste. Die verpesten altijd alles.. (Raskolnikov in Misdaad en straf)

4 woorden; Ik heb een idee. Noor, Frode, Magnus en Katja hebben elkaar ontmoet op een online literair forum. Nu zijn ze in Noorwegen, op een zeilschip, waar ze zeven nachten en dagen op zouden blijven, langs de kusten varend net als de anderen passagiers zijn ze op zoek naar walvissen en het noorderlicht. Echter zijn ze ook op zoek naar een slachtoffer: iemand moet dood. Dat is wat ze hadden afgesproken. Het oorspronkelijke plan was gif. Niet traceerbaar gif. Gif dat een van de vier in eten of drinken zou stoppen. Maar is moord per definitie fout, of kan het ook goed zijn als de reden sterk genoeg is? Zijn de persoonlijke redenen van deze vier personages genoeg of is schuld net als liefde: dat vermindert ook niet als je het deelt.

In Noorderlicht wisselen korte hoofdstukken zich af tussen het daadwerkelijke verhaal, de chatgeschiedenis van het viertal en kleine fragmenten uit een interview op Noorse televisie. Dit geeft een vlotheid aan het lezen en zorgt ervoor dat je als lezer langzaam passagiers gaat wegstrepen die het slachtoffer niet kunnen zijn. Doordat het lang onduidelijk blijft wie het slachtoffer is geworden mist het boek soms wat pit, al doet dit geen afbreuk op het boek. Overman heeft veel uiteenlopende personages in dit boek verwerkt. Het nadeel daarvan is dat je die als lezer door elkaar gaat halen. Overman heeft daarvoor voorin het boek een lijst met passagiers gemaakt maar dit maakt het alsnog een uitdaging om namen en karakters niet te verwarren met elkaar. Een leerpunt voor de auteur is om het, qua karakters, een volgende keer overzichtelijker te houden.

Afgezien van deze kleine minpuntjes was het lezen van Noorderlicht een mooie beproeving. Ieder vezeltje in ons lichaam smachtte ernaar om het slachtoffer te achterhalen. Wie is het geworden?! Dat doet Overman goed in dit originele verhaal. Ze weet de spanningsboog tot het laatst gespannen te houden want tot bijna de laatste pagina’s blijft dit een groot mysterie. Het plot laat zich ontrafelen en laat de lezer verbluft het boek dicht laat slaan. Een heerlijke thriller.

Danielle van Wieren

27 maart 2024 4:05

0
Auteur Mariska Overman is getrouwd met Rob, moeder van 2 kinderen, woont in Hengelo. Thriller Hoofdzaak (2017) was haar debuut. Daarna volgde Voltooid (2018),Verdoemd (2019), Het geheim van Grace (2020) (lees hier onze recensies). Nu is haar nieuwste thriller Noorderlicht verschenen bij De Crime Compagnie. Overman heeft in februari van 2020 zelf de zeiltocht gemaakt uit dit boek. Ze verbleef op het zeilschip de Noorderlicht. De passagiers waren uiteindelijk de dankbare inspiratiebron, zoals de hele reis dat eigenlijk was. Alles wat je gaat lezen is grotendeels waar. Uiteraard is ieder personage verzonnen en berusten overeenkomsten met bestaande personen op toeval.