drogbeeld marina theunissen thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Marina Theunissen
Uitgeverij(en) Beefcake Publishing
4
Review date 14 december 2022

Marina Theunissen is voor veel Vlaamse kinderen een beroemdheid en velen herinneren zich de optredens met haar buikspreekpop Viktor als was het gisteren. Maar kleine kindjes worden groot en willen van de kinder- en jeugdboeken af om spannende thrillers te gaan lezen. Theunissen groeide mee en de wens om een spannend boek voor volwassenen te schrijven was nauwelijks nog te beteugelen. Tijdens de eerste corona-lockdown verscheen haar debuutthriller voor volwassenen; Mathilde. Niet te voorspellen en op zichzelf al een thriller werd de presentatie van haar tweede spannende boek, Digitale engel, slachtoffer van de daaropvolgende coronaperiode. Maar alle goede dingen in drieën moet de auteur hebben gedacht en op 23 oktober werd in een volle zaal van Den Egger in Scherpenheuvel-Zichem haar derde thriller Drogbeeld gepresenteerd.

Aline Bruyninkx groeit op in een getormenteerd gezin. Huiselijk geweld, overmatig alcoholgebruik en seksueel misbruik hoort tot de dagelijkse bezigheden en als haar moeder is overleden, haar broer zelf voor de dood heeft gekozen en haar vader is gearresteerd en zijn straf uit zit, besluit ze de schepen achter haar te verbranden en Lugrâce-Dieu bij Toulouse te verruilen voor Antwerpen. Kort na haar aankomst maakt ze kennis met Anouk en onder de naam van haar moeder, Brigitte Barbichet, zorgt Anouk dat ze snel onderdak vindt.

Belast met een zware rugzak uit haar leven in Frankrijk, probeert ze een nieuw op te bouwen en zich buiten het zicht van haar vader te houden, die nog een rekening met haar te vereffenen heeft. Zoekend naar geborgenheid en liefde vindt Aline dat bij de puissant rijke selfmade man Sebastiaan Snoeckx. Sebastiaan is opgegroeid in een gezin waar hij niet gewenst was, dat ook zijn bijna dwangmatige drive verklaard om kost wat kost op jonge leeftijd financieel onafhankelijk te zijn, en met succes.

Onwetend van elkaars verleden vinden ze warmte en liefde bij elkaar en proberen samen een gelukkig leven op te bouwen…

‘Dat het niet kon blijven duren, weet ze, het voelt alsof ze zichzelf met de auto in de modder heeft vastgereden en de takelwagen ontbreekt’

De geheimen die Aline met zich meedraagt probeert ze zo lang mogelijk voor haar partner en haar omgeving verborgen te houden terwijl Sebastiaan met zijn rijkdom en weelde zijn gekwelde jeugd wil vergeten. Met dit gegeven als basis ontwikkelt Theunissen een sterk psychologisch beladen verhaal waarin alles volgens plan verloopt tot een van de kwelgeesten uit het verleden van Aline opduikt. Het jonge paar geniet van elkaar maar voor Aline wordt haar nachtmerrie werkelijkheid en kan ze niet langer al haar geheimen voor zich houden. Er ontstaat een spel tussen het jonge echtpaar waarin achterdocht, jaloezie en misleiding gaan overheersen.

Voornamelijk vanuit het perspectief van Aline en Sebastiaan wordt het verhaal in korte hoofdstukken naar de lezer gebracht waardoor de snelheid hoog is. De auteur pelt beide personages langzaam af en geeft daarmee steeds meer prijs wat er in hun duistere gedachten speelt. Het gevaar van ontdekking van geheimen blijft voortdurend bestaan en de twee hoofdpersonages moeten tot het uiterste gaan om de geest in de fles te houden.

Samengevat is Drogbeeld een sterk psychologisch verhaal waarin de auteur met regelmaat de gevoelige snaar weet te raken over de resultaten van een foute opvoeding. Niets is wat het lijkt en het verhaal staat bol van misleiding en onverwachte situaties. Theunissen heeft in haar derde thriller volledig door hoe ze haar lezers met regelmaat naar het puntje van hun stoel kan krijgen. Het inleven in haar personages waarvan de belangrijkste met een getroebleerde geest ronddwalen, gaat haar bijzonder goed af, evenals dit over te brengen op haar lezers. Met deze derde thriller heeft ze overtuigend bewijs geleverd met ogenschijnlijk gemak bij de Vlaamse top van thrillerauteurs te horen en zich daar stevig te nestelen.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.