De omslag afbeelding van het boek Digitale engel
Auteur(s) Marina Theunissen
Uitgeverij(en) C. de Vries-Brouwers
4
Review date 19 december 2020
Marina Theunissen is voor veel Vlaamse kinderen een beroemdheid en velen herinneren zich de optredens met haar buikspreekpop Viktor als was het gisteren. Maar kleine kindjes worden groot en willen van de kinder- en jeugdboeken af om spannende thrillers te gaan lezen. Theunissen groeide mee en de wens om een spannend boek voor volwassenen te schrijven was nauwelijks nog te beteugelen. Tijdens de eerste corona-lockdown verscheen haar debuutthriller voor volwassenen; Mathilde (lees hier onze recensie). Eenmaal de geest uit de fles, was het proces onomkeerbaar en Marina’s pen denderde onvermoeid over het papier. Onlangs werd haar tweede thriller gelanceerd; Digitale engel.

Gust Gevers vindt, tijdens zijn dagelijks hondenuitlaat-rondje, in een bushokje een hevig bloedende jonge, nauwelijks geklede, vrouw. Hij waarschuwt de hulpdiensten en met grote spoed wordt het meisje per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Het verplegend personeel probeert achter haar naam en adres te komen maar ze weet zich niets te herinneren. Plastisch chirurg professor Scott Scoffer ontfermt zich over haar en probeert haar verwondingen zoveel mogelijk te herstellen. Tijdens de dagenlange behandeling lijkt de arts gevoelens te krijgen voor zijn patiënt die uiteindelijk resulteren in een liefdesrelatie. Het voorstel om bij hem te komen wonen en zelfs te gaan trouwen wordt aangenomen en daarmee wordt voor hem mogelijk het genezingsproces op de voet volgen. De strakke organisatie en daarmee gepaard gaande beperkte bewegingsvrijheid dagen de jonge vrouw, die inmiddels de naam Abigail heeft gekregen, uit om langzaam haar grenzen te gaan verleggen…
‘Ze grijpt de waterfles op het kastje naast haar. En op het ogenblik dat hij de zakdoek op haar mond wil drukken, slaat ze de fles op zijn hoofd stuk’
Digitale engel is een spannend en beklemmend verhaal waarin goed neergezette personages de rol van hun leven spelen. De auteur heeft een nauwkeurig opgezette plotopbouw beschreven waar in beginsel weinig informatie wordt gegeven. Langzaam ontvouwt zich een wereld rond de gevonden jonge vrouw die even onvoorstelbaar als schrikbarend is. Theunissen weet de plot goed in te kleuren met emoties als angst en radeloosheid aan de ene zijde terwijl hooghartig, aan narcisme grenzend gedrag zich aan de andere zijde ontwikkelt. Door de betrokkenheid, waar de aandachtige lezer niet aan ontkomt, gaan de belangrijkste personages tot de verbeelding spreken. Ze beklijven en dragen positief bij aan de opbouw van een psychologisch beladen spanningslijn. Aan het eind ervan veroorzaken de samenkomst van alle lijntjes een soort van kortsluiting die een zinderende ontknoping tot gevolg heeft. Verrassingen zijn er dan nog nauwelijks maar de afwerking stemt de lezer tot grote tevredenheid.

Met deze tweede thriller heeft de auteur aangetoond een positieve progressie te hebben gemaakt ten opzichte van haar debuutthriller. Digitale engel is een origineel en spannend verhaal dat de lezer meetrekt en nieuwsgierig maakt naar de oorsprong van alles en oplossing ervan. Rond een relatief kleine cast goed gepositioneerde personages ontwikkelt zich een sterk, psychologisch getint plot dat in een vloeiende, levendige schrijfstijl, zich makkelijk laat lezen en het avontuur laat meebeleven. Digitale engel is een analoog verhaal waarbij alle belangrijke items met elkaar in harmonie zijn.

3 mei 2024 20:13

0