De omslag afbeelding van het boek Verhoeven, Marijke - Zomerhitte
Auteur(s) Marijke Verhoeven
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
3
Review date 17 september 2015
Als Laura's relatie verbroken wordt door haar partner, zit ze in zak in as. Een mooi moment om er even tussenuit te gaan en om haar zinnen te verzetten, aldus haar hartsvriendin Lucy. Die meldt haar daarom aan voor een geheel verzorgde schildercursus op stand in het mooie Limburgse heuvellandschap. Als Laura wil inchecken, blijkt dat Lucy haar heeft ingeschreven onder de naam van haar vriendin in plaats van onder haar eigen naam. Laura ziet de humor er wel van in, dit deden ze vroeger veel vaker, en gaat daarom als Lucy door het leven in Limburg. Wellicht helpt het om haar eigen "problemen" los te kunnen laten. Gaat haar dit lukken?

Lucy is de jongste van het stel, maar dat lijkt haar niet te storen. Ze komt al snel in contact met dames van dit bonte gezelschap en ze heeft het goed naar haar zin. Ondanks het verdriet om haar net verbroken relatie, laat Lucy zich door de charmante cursusleider Philip Cools al snel verleiden om voor hem te poseren. Hij vindt in haar zijn inspiratie terug en maakt een prachtig meesterwerk Al snel bedenkt hij dat het er niet een moet worden, maar dat dit schilderij de eerste van een drieluik vormt.

Naast de charmante Philip is daar ook nog de tuinman Michel die Lucy's hart sneller doet kloppen. Beide mannen waarschuwen Lucy voor de ander. Lucy krijgt steeds meer informatie en beide blijken zich af en toe toch wel verbazingwekkend te gedragen. Wat is er allemaal aan de hand? Lucy krijgt in de gaten dat niets is wat het lijkt. Kan zijn nog wel voor Philip poseren en waarom gedragen bepaalde mensen zich steeds geheimzinniger? Krijgt Laura de onderste steen boven?

Marijke Verhoeven schrijft Zomerhitte vanuit enkel het perspectief en personage Laura alias Lucy. Hierdoor is dit personage goed uitgewerkt en kennen we alle ins en outs van haar. Het verhaal is vlot geschreven en kenmerkt zich het eerste deel vooral als roman met de nodige scènes vol romantiek en lust. Hierdoor had ik in het begin het gevoel dat ik een chicklit las. Deze ingrediënten werden in de tweede helft van het boek vermengd met spanning. Had ik in het eerste deel nog wel eens moeite met het door willen lezen van het verhaal omdat ik de spanning miste, in het tweede deel werd dit compleet goedgemaakt. De spanning was aanwezig en de nieuwsgierigheid naar het verloop van het verhaal was gewekt. De plot kwam voor mij niet helemaal als een verrassing, maar er zat wel een verrassende clou in verwerkt waardoor deze goed in elkaar zat.

Zomerhitte is een luchtige vakantiethriller, die naast scènes vol romantiek en lust zich in het tweede deel ontwikkelt als een thriller omdat het daar de spanning toegevoegd krijgt die je graag verder doet lezen.

5 mei 2024 17:49

0