De omslag afbeelding van het boek Middelbeek, Mariëtte - Flashback
Uitgeverij(en) Marmer
3
Review date 5 augustus 2018
Tijdens hun middelbare schooltijd waren Ilona, Sanne, Bregje, Anouk en Céline goede vriendinnen. Een van de vriendinnen, Céline, raakt na het eindexamen vermist en tot op heden ontbreekt van haar ieder spoor. De vriendinnen zijn elkaar na de middelbare school langzaam uit het oog verloren. Tijdens het uitlaten van een hond in de duinen, wordt een lugubere vondst gedaan; het lichaam van Céline wordt gevonden. Bregje besluit na deze schokkende ontdekking dat het tijd wordt voor een reünie en probeert alle scholieren bij elkaar te krijgen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Zit iedereen wel te wachten op een reünie?

Flashback van de Nederlandse auteur Mariëtte Middelbeek is ingedeeld in vier delen; Ilona, Sanne, Bregje en Anouk zijn de hoofdpersonen van ieder deel. Elk deel maken we kennis met een van de bovengenoemde personages die ieder hun eigen leven leiden en tot de vondst van Céline nog maar weinig terug dachten aan het verleden. Door de uitgebreide kennismaking met de personages krijgen die diepte, maar ontbreekt tegelijkertijd de spanning in deze aanloop. De auteur heeft veel tijd en aandacht aan de personages besteed, het zijn herkenbare jonge vrouwen, met hun eigen persoonlijkheid in de bloei van hun leven. Een compliment aan de auteur hoe ze deze karakters tot leven weet te wekken.

Gedurende elk deel wordt langzaam de spanning in Flashback opgevoerd. Door het eerste deel, komt er al snel een vermoeden wat er aan de hand is en waar het verhaal naartoe gaat. De volgende delen hebben veel weg van het eerste deel, maar zijn ieder op hun eigen manier uniek. De climax komt dan helaas niet als een verrassing voor de doorgewinterde thrillerlezers, maar past wel goed in het verhaal.

Na vele romans te hebben geschreven was Flashback Middelbeeks debuut in thrillerland; hiervoor schreef ze al meerdere chicklits én verhalen van hulpverleners uit 'de frontlinie'. Flashback is Een prettig Hollands boek dat lekker vlot 'weg leest', maar die om door te gaan als thriller toch wel meer spanning en actie had kunnen gebruiken. De hoofdstukken zijn daarbij wel lekker kort en bondig en de schrijfstijl is luchtig. Compliment; te merken valt dat Middelbeek vele romans op haar naam heeft staan, want aan de sfeer en personages is in Flashback veel aandacht besteed. Met meer noodzakelijke spanning in het volgende boek, zal Middelbeek nog hoge ogen kunnen gooien in thrillerland!

3 mei 2024 11:24

0