dansen tot de zon opkomst marieke frankema fantasy young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Marieke Frankema
Uitgeverij(en) Nimisa Publishing House
4
Review date 3 oktober 2023

Marieke Frankema is een veelzijdig mens. Ze schrijft, zingt, acteert, danst, doceert, spreekt stemmen in en heeft daarnaast een druk gezinsleven. Inmiddels schreef ze 7 boeken in het fantasy, science fiction en romantische genre, alsook een magisch muzikaal kinderboek. In 2019 kwam Dansen tot de zon opkomt, een young adult in het fantasy-genre, uit. Ook schreef ze het Morning Magic Journal. Frankema wil met haar verhalen de wereld een stukje mooier maken, en zowel in boeken als op het podium zet ze haar talenten in.

In een land waar ‘Toverij’ in opkomst is, wat gezien wordt als een dreiging en vernietigende kracht, wordt Machteld, de dochter van de molenaar ingezet om dansles te geven. Dit doet ze op het kasteel aan Valerie en Albaric, die binnenkort hun eerste bals zullen hebben. De 3 jonge mensen raken op elkaar gesteld en er ontwikkelen zich diverse verliefde gevoelens. Valerie weet zich in eerste instantie geen raad met de, in dit rijk verboden, emoties die Machteld in haar oproept.

Machteld sloot haar vingers sierlijk om haar lepel en nam een hapje soep. Het was alsof ze zelfs de meest normalen bewegingen danste, alles wat ze aanraakte kreeg souplesse. Valleries gedachten vlogen terug naar het moment waarop Machteld háár had aangeraakt. Die energie, die warmte, die opmerkzaamheid in haar hele lichaam… Valerie had daarna als een veertje gedanst, met het zelfveertrouwen van een ervaren danseres.

Vanuit de verschillende hoofdpersonen ontvouwt het verhaal in Dansen tot de zon opkomt zich. De buitenwereld wordt grimmiger, verhalen van opgepakte mensen en veroordelingen bereiken het kasteel en de inwoners. In het kasteel is Machteld naast haar bezigheden als dansleraar ook zoekende in hoe ze zich naar iedereen om haar heen verhouden moet. Ook is er af en toe een kijkje in het leven van Jolijne. Zij is het kleine gevoelige zusje van Machteld, waardoor de lezer ook weet krijgt van hoe het in het dorp gaat.

Het beeld wat geschetst wordt, geeft een indruk van het kasteelleven. En de uitgebreide aandacht voor de overdenkingen van de jonge hoofdpersonen zal (jongere) lezers veel herkenning kunnen geven, bij hun eigen ontwikkeling en zoektocht op relationeel vlak. Dit alles is verpakt in een goed leesbaar en rakend verhaal.

De melodie trok aan haar armen en benen. Ze moest volgen, uiting geven aan al die nieuwe sensatie die bij haar liefde voor Vallerie hoorden. De reacties van haar geest, de reacties van haar lichaam. De wetenschap dat hun leven eindig was, dat ze nooit een lang en gelukkig leven zou kunnen delen met het mooie, onzekere meisje achter het arrogante masker.

Naast de liefde neemt ook de spanning toe, als de Toverij steeds dichterbij komt. Als Vallerie een plan bedenkt om Machteld in het kasteel te houden, loopt dit totaal niet zoals ze hoopte… Het laatste deel van het boek is dan ook minder lieflijk en dan wordt de lezer meegenomen naar een onafwendbaar slot.

Dansen tot de zon opkomt is een boek waarin passie voor muziek en dans een grote rol speelt en wat voelbaar is in de woorden die als het ware het verhaal vol emoties en magie zingen van het papier. Een boek wat raakt, mede door het verweven thema van de ‘verboden liefde’.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.