evenbeeld marianne en theo hoogstraaten thriller thrillzone recensie.jpg
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
3
Review date 26 april 2016

De Nederlandse thriller zit in de lift. Steeds meer titels verschijnen van Nederlandse auteurshanden en dat is een goede zaak! Niet alleen bestsellers als Suzanne Vermeer, Saskia Noort of Tomas Ross, maar ook anderen staan op. In onze handen deze week: Evenbeeld van Marianne en Theo Hoogstraaten, een schrijversduo dat inmiddels zes thrillers op hun naam heeft staan. Je kunt ze kennen van bijvoorbeeld Lokvrouw of Kinderspel, dat geïnspireerd is door de Noorse Breivik-zaak. Het boek kreeg lovende kritieken van de pers. Dat schept verwachtingen! Wat vonden wij van Evenbeeld met zijn twee verhaallijnen?

Marrit Jansonius is een gelukkige jonge vrouw: ze krijgt bij de notaris te horen dat haar oom Lodewijk haar als erfgenaam heeft opgenomen in zijn testament. Ze erft zijn gigantische Amsterdamse grachtenpand en een flinke zak duiten. Waarom, weet ze niet. We moet ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Eentje is dat het huis ondanks alles in de familie moet blijven. Het enige dat ze nog 'even' moet doen is een vreemde huurder eruit zetten. Dat levert echter direct problemen op. De huurster, ene Sharleen, heeft gezelschap van een potige vent die Marrit meteen duidelijk maakt dat Marrit naar hun pijpen moet dansen. En dan begint de trammelant. Het duo, al snel aangevuld met een sadistische man, doet duistere kunstzaken en wil Marrit en het grachtenpand daarvoor gebruiken. Marrit komt in de problemen als ze wel móét meewerken. Haar leven en die van haar moeder en vriend is anders niet zeker.

De tweede verhaallijn start in 1628. Een jonge vrouw scheept in op het VOC schip Batavia. Ze is zwanger van de man waar ze huismeid was. Om haar een nieuw leven te geven, heeft hij haar naar Nederlands-Indië gestuurd. De reis is zeer tumultueus met alle ontberingen die bij zo'n reis horen: scheurbuik, honger, dorst, stormen, mannen die smachtend naar haar kijken als ze al maanden op zee zijn. En ondertussen in die verschrikkelijke hut van haar ook nog een kind ter wereld brengen. Ze heeft het maar moeilijk en dan lijden ze ook nog schipbreuk, waardoor de overlevende op een onbewoond eiland terechtkomen. Daar begint het terreurbewind van Jeronimus, een van de onderofficieren aan boord. Verkrachting, moord, martelingen: alles passeert de revue. Weet Margetgie te overleven?

Evenbeeld bestaat zoals gezegd uit twee verhaallijnen. Dat maakt het boek afwisselend. De schrijfstijl van het duo Hoogstraaten is lekker, daardoor leest Evenbeeld goed weg en vlieg je als lezer door de bladzijden. Wij hadden het boek binnen een dag uit, dat zegt nogal wat. Dat snelheid niet altijd garant staat voor een goede thriller, is helaas bij Evenbeeld waar. En dat heeft in onze ogen één grote reden: het gedrag van de hoofdpersoon Marrit is verre van realistisch. Wie laat zich in met een duister crimineel duo, als je al aan je water aanvoelt dat het niet goed is en dat ze je oom hebben bedonderd en misschien wel vermoord? Helemaal als later nog een dode valt die aan hun toe te schrijven is? Marrit blijft maar terugkomen terwijl ze is mishandeld door Jeremy en stapt niet naar de politie, wat toch een logisch gevolg zou zijn. En wie maakt in hemelsnaam een miljoen euro over als blijk van goede wil als criminelen? Een miljoen euro, dat is best veel! Dat maakt de hoofdpersoon ongeloofwaardig. Op een gegeven moment begonnen we ons aan haar te ergeren en dat is toch niet de bedoeling.

Gelukkig is er nog het historische verhaal uit 1628-1630. Dat maakt veel goed. Het is spannend en geeft een goed beeld van de ontberingen aan boord van een VOC-schip in die tijd. Marianne en Theo hebben wat dat betreft goed hun huiswerk gedaan en dat is ook te zien in het hoofdstuk waarin alles wordt verantwoord aan het eind. Chapeau! Helaas weet deze verhaallijn de ongeloofwaardigheid van de andere niet helemaal goed te maken en dat is jammer, anders was Evenbeeld een uitstekende thriller geweest.

3 mei 2024 0:32

0