onder jouw huid margareth hillebrandt roman recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Letterrijn
4
Review date 24 maart 2022
Categories Roman

Margareth Hillebrandt volgde haar hart toen ze zich inschreef voor een schrijfopleiding bij Tessa de Loo in Portugal en Marlen Visser in Italië. Naast het werken in de zorg was verhalen schrijven haar andere passie. Na haar debuut dat in 2009 verscheen onder de naam Jeugdzonde, volgde daar in 2013 Obsessie op. Onderdeel van het werken in de zorg was de specifieke zorg voor ouderen waar ze zeven jaar in heeft gewerkt. De ervaringen en gebeurtenissen die daar langskwamen inspireerden haar tot het schrijven van de derde roman die in 2019 is verschenen; Dames op de Herengracht. In 2020 verscheen Onder jouw huid.

De 30-jarige Lena van den Bos is een introverte vrouw die lijdt aan een uiterst negatief zelfbeeld en dit ook uitstraalt door haar kledingkeuze en lichaamshouding. Ze heeft weinig vrienden, buiten haar werk is haar buurvrouw, Veerle van der Meer, haar enige contact die ze met regelmaat ziet.

Lena kijkt tegen Veerle op omdat die alles is en uitstraalt wat ze zelf zo graag zou zijn. Als Veerle voor haar werk voor drie maanden naar Argentinië moet, vraagt ze Lena als oppas voor haar huis en kat Dali.

Iedere dag dat Veerle weg is betekent voor Lena dat ze zich meer vrijer gaat bewegen in het huis van haar buurvrouw. Geleidelijk aan krijgt iedere kamer een uitgebreid onderzoek en in Veerle’s slaapkamer vindt ze een keur aan dure kleding, lingerie en schoenen. Ze probeert een setje en het blijkt dat de beide dezelfde kleding- en schoenmaat hebben en het lijkt of Lena in de kleding van Veerle meer zelfvertrouwen krijgt. Dan ontwikkelt er in haar geest een plan; Lena wil als Veerle door het leven, zeker voor de drie maanden dat ze in Argentinië zit…

‘Charmant geklede vrouwen toveren damesschoenen uit een tasje tevoorschijn, wisselen van schoeisel en vleien zich in de armen van hun danspartner’

De plot in Onder jouw huid wordt vanuit meerdere verhaallijnen en flashbacks opgebouwd. De auteur kiest ervoor om, met behulp van flashbacks, in redelijk chronologische volgorde een beeld te schetsen hoe Lena haar jeugdjaren doorbrengt en gedurende de ongeplaveide weg naar volwassenheid het stevig voor haar kiezen krijgt. Daarbij is het een gegeven dat haar moeder bij leven last had van bipolaire depressies. Die scenes zijn voor het verhaal waardevol omdat Hildebrandt ze kleurt met verschillende soorten emotie die steeds passend zijn voor iedere specifieke situatie. Op die wijze laat de auteur Lena als hoofdpersonage uitstekend evolueren van jong meisje die zielsgelukkig is met haar vriendinnetje Kim, tot een schuchtere introverte vrouw die ze op 30-jarige leeftijd is geworden.

Samengevat is Onder jouw huid een indrukmakende roman waarin het thema hechten en onthechten een belangrijke rol speelt. De auteur speelt met diverse situaties waarin voor iedere een specifieke emotie klaarligt. De belangrijkste personages die als basis van het verhaal dienen, Lena en Veerle, zijn bijzonder goed gepositioneerd. Met name Lena die belangrijke fasen uit haar leven laat optekenen die feilloos in het verhaal passen. Mooi is dat de auteur zich niet met de schuldvraag bezighoudt terwijl er toch menig leven beschadigd achterblijft. Evenals haar vorige boek, Dames op de Herengracht, is ook Onder jouw huid, volledig uit het leven gegrepen. De auteur is op een bijzondere manier in staat om emoties onder woorden te brengen en precies op de juiste plaats in het verhaal te plaatsen. Het zou makkelijk zijn als het een en dezelfde emotie zou zijn maar de diversiteit is in Onder jouw huid groot en daar is zeker een compliment voor de auteur op zijn plaats.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.