commandocentrum tom clancy marc cameron thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Marc Cameron
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 5 mei 2023
Categories Spionage

Commandocentrum is de nieuwste Jack Ryan-thriller van Marc Cameron en de 32ste in de reeks van Tom Clancy. Een corrupte farmaceut laat patiënten sterven met nepmedicijnen en steunt extremisten om Amerika te ontwrichten. Één iemand staat hem in de weg, en de weg daar naar toe? De First Lady ontvoeren.

Marc Cameron is inmiddels een bekende in het Tom Clancy-universum. Met vier boeken op zijn naam is menig fan bekend met zijn werk. Eerder lazen we bijvoorbeeld al Erecode en Schaduw van de draak en gaven we aan dat hij een goede toevoeging is aan het clubje auteurs die zich ontfermt over het Tom Clancy-universum. Geldt dat ook voor Commandocentrum?

Het boek begint met een proloog waarin we kennismaken met de groep die verantwoordelijk zal zijn voor het destabiliseren van President Ryan. Zonder enige vorm van mededogen zette ze een jonge vader onder druk om zijn Cesna het Witte Huis in te vliegen omdat ze anders zijn vrouw en jonge kinderen zullen vermoorden. De toon wordt meteen gezet, de druk is hoog en er is een duidelijke vijand die niet schuwt om alle maatregelen te nemen, ongeacht wat het kost om hun doel te bereiken.

Het boek wisselt tussen verschillende perspectieven, waardoor je als lezer een goed beeld krijgt van wat er allemaal speelt. Je volgt niet alleen de acties en gedachten van Jack Ryan Jr. en zijn collega’s, maar ook die van de president, de First Lady, de terroristen en andere betrokkenen. Dit zorgt voor veel vaart en spanning in het verhaal, maar ook voor wat verwarring soms. Het is nu en dan moeilijk om alle personages en plotlijnen uit elkaar te houden. Fans van de serie zullen hier minder moeite mee hebben, maar voor nieuwkomers kan het soms overweldigend zijn.

Camoron blinkt uit in het beschrijven van de actiescènes, die zeer gedetailleerd en levendig zijn. Je voelt de adrenaline en de angst van de personages als ze zich in levensgevaarlijke situaties bevinden. Het boek zit vol met schietpartijen, explosies, achtervolgingen en gevechten, die je als lezer op het puntje van je stoel houden. Zo zou de scène waarop een van de nieuw geïntroduceerde personages op de motor een schietpartij in een winkelcentrum binnenrijdt niet misstaan in de gemiddelde over-the-top actiefilm.

In Commandocentrum worden uiteraard een hoop oude bekenden opgediept maar krijgen we ook een aantal nieuwe gezichten voorgeschoteld. Zo leren we in dit deel onder meer nieuwe zaken over Adara, maar krijgt ook Chilly alle tijd om zich te introduceren en geliefd te maken bij de fans. De mannelijke tak van de familie Ryan verplaatst zich dan ook naar de achtergrond gedurende het boek om ruimte te geven aan andere gezichten. Dit zorgt voor een verfrissend verhaal en voorkomt dat Commandocentrum een “13 in een dozijn” Tom Clancy thriller wordt.

Commandocentrum is een spannende thriller die je meeneemt in een wereld vol actie en gevaar. Het boek is goed geschreven en houdt je aandacht vast tot het einde. Door niet volledig te richten op de hoofdpersonages maar ruimte te geven aan bijvoorbeeld Adara en nieuwkomer Chilly voelt Commandocentrum als een welkome frisse wind.

Marc Cameron laat wederom zien een waardig auteur te zijn om de Jack Ryan-reeks over te nemen. Dit is hoe de serie bedoeld is!

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.